Dunlop tuo markkinoille uuden maantieajoon tarkoitetun kuorma-autonrenkaiden sarjan

17.5.2016 – Dunlop tuo markkinoille upouuden kuorma-autonrengassarjan, joka tarjoaa entistäkin paremman suorituskyvyn kaikilla teillä. Uudessa maantieajoon suunnitellussa sarjassa on SP346-eturengas, vetävän akselin SP446-rengas ja SP246-perävaunurengas. Nämä renkaat tarjoavat jopa 10 % paremman kestävyyden ja paremman polttoainetaloudellisuuden edeltäjiinsä verrattuna. Sen lisäksi niiden suorituskyky talviajossa on parempi, koska ne täyttävät kuorma-auton talvirenkaille asetetut tiukat EU-vaatimukset: niiden eturenkailla ja vetävän akselin renkailla on 3-Peak-Mountain-Snowflake (3PMSF) -talvirengasmerkintä ja kaikilla renkailla M+S-merkintä. Uuden Dunlop-maantieajosarjan suorituskyky pitkillä ja lyhyillä matkoilla sekä niin kesäisin kuin talvisinkin takaa ajokaluston käyttäjien mielenrauhan ja valmistelee kaluston kaikkeen.

Dunlopin uusi kuorma-autojen laaturengassarja on tarkoitettu kalustoille, joita käytetään kaikilla tiekuljetuksen osa-alueilla, ja ne tarjoavat jopa 10 % paremman kestävyyden jakeluajossa ja pienemmän polttoaineenkulutuksen pitkillä ajoilla. Dunlopin uusi maantieajosarja varmistaa, että tavara liikkuu talvikeleilläkin, koska niiden eturenkaat ja vetävän akselin renkaat täyttävät Euroopan unionin kuorma-autojen talvirenkaille asetetut tiukat 3PMSF-vaatimukset ja sen kaikilla renkailla on M+S-merkintä. Lisäksi renkaat täyttävät talvirengasvaatimukset kaikissa Euroopan maissa, missä niitä voidaan käyttää, sillä eturenkailla ja vetävillä renkailla on sekä M+S- että 3PMSF-luokitus.

"Dunlopin uusi sarja tarjoaa aivan uudenlaista kestävyyttä, hyvää polttoainetaloutta ja talvisuorituskykyä pitkiin ja lyhyisiin ajoihin", toteaa Michel Rzonzef, Vice President Commercial Business Goodyearin Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueilla. "Nämä renkaat takaavat kalustonhallinnan mielenrauhan, sillä kalustolle tarvitaan erittäin kestävät ja taloudelliset renkaat, jotta voidaan taata renkaiden vähäiset kokonaisomistuskustannukset. Lisäetuna on parannettu suorituskyky talvikeleillä, joka voi auttaa välttämään ennakoimattomien talviolosuhteiden aiheuttamat yllätykset. SP346, SP446 ja SP246 ovat valmiina kaikkeen, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.”

Dunlop SP346 -eturengas

Dunlopin uusi SP346-eturengas takaa paremman kestävyyden ja vähäisemmän polttoaineenkulutuksen kuin edeltäjänsä SP344 – lisäksi sen ajomukavuus ja käsiteltävyys ovat erinomaiset kaikissa olosuhteissa. Innovatiivinen pintakuviointi takaa suorituskyvyn, joka täyttää kuorma-autojen talvirenkaita ja M+S-merkintää koskevat tiukat 3PMSF EU -tieliikennevarustusvaatimukset. Avainasemassa ovat SP344-renkaan lamelleja syvemmät lamelloinnit, sillä ne lisäävät kulutuspinnan lohkojen joustavuutta ja tehostavat siten lumeen pureutumista. Lamellien muotoilu ja tiheys on suunniteltu samanaikaisesti takaamaan vähäinen kuluminen, hyvä talvisuorituskyky ja erinomainen märkäpito. Renkaalle suunniteltujen kulumisominaisuuksien ansiosta pintakuviointi kestää koko käyttöiän, kunnes on uudelleenurituksen aika. Ajoneuvon käyttöominaisuuksien tehostamiseksi tilanteissa, joissa vaaditaan suurempaa kuormauskapasiteettia, Dunlopin uutta SP346-eturenkaasta on saatavana suuren kuormituksen mallia muutamissa kooissa. Eturenkaat auttavat kompensoimaan etuakselien kuormaa, jota lisäävät esimerkiksi Euro VI -vaatimusten mukaiset lisävarusteet.

Vetävän akselin Dunlop SP446 -rengas

Uuden eturenkaan tavoin Dunlopin vetävän akselin SP446-rengaskin takaa erinomaisen kestävyyden ja samanaikaisesti vähentää polttoaineenkulutusta edeltäjäänsä SP444: ään verrattuna. Lisäksi sen pito on erinomainen kaikissa olosuhteissa. Tärkein suorituskykyä tehostava ominaisuus on lamellien pohjan pisaranmuoto. Erityinen pisaranmuoto auttaa täyttämään M+S- ja 3PMSF-vaatimukset ja samaan aikaan vähentää lamellien pohjiin kohdistuvaa rasitusta. Lamellien lisäetuna on kestävyys paikallisissa olosuhteissa. Kulutuspinnan lohkojen koko ja urien leveys on suunniteltu siten, että kulutuspinnan jäykkyys takaa paremman kestävyyden ja pidon märillä pinnoilla.

Toinen ominaisuus on uusi Dual Layer Technology -kaksikerrostekniikka. Renkaan ulkokerros kestää kulutusta erittäin hyvin, kun taas sisäkerros vähentää vierintävastusta vähäisen hystereesin ansiosta. Pieni vierintävastus pidentää kulutuspinnan ikää, mikä parantaa kestävyyttä ja säästää polttoainekustannuksissa. V-kirjaimen muotoinen kulutuspintakuvio vähentää melua ja kestää pidempään. Sen ansiosta lohkot tarttuvat alustaan vähitellen, mikä vähentää ajomelua. Tämäkin vaikuttaa kestävyyden paranemiseen leveämmän kulutuspinnan ja korkeamman netto–brutto-suhteen ansiosta. Nämä kaksi ominaisuutta lisäävät kumin määrää muuttamatta jäykkyyden jakautumista kulutuspinnan lohkoilla. Palkit lisäävät jäykkyyttä vähentämällä kulutuspinnan lohkojen luistamista alustalla. SP346-eturenkaan tavoin vetävän akselin SP446-renkaankin pito on huippuluokkaa koko käyttöiän aina uudelleenurittamiseen saakka.

Dunlop SP246 -perävaunurengas

Uusia M+S-merkinnällä varustettuja Dunlop SP246 -perävaunurenkaita, jotka täydentävät juuri markkinoille tulleiden SP346- ja SP446-renkaiden sarjaa, on saatavana myöhemmin tänä vuonna. Saatavilla tulee olemaan koot 385/55R22.5 160 (158) ja suuren kuormituksen malli 385/65R22.5 164 (158) HL, joka mahdollistaa 10 tonnin akselikuormituskapasiteetin ansiosta suuremmat kuormat ja tehostaa siten kaluston käyttöä.

Dunlopin premium-luokan TreadMax MoldCure -pinnoitusrenkaat

Kaikki Dunlopin uudet renkaat ovat uudelleenpinnoitettavissa ja -uritettavissa, mikä auttaa vähentämään kalustokustannuksia. Uusien renkaiden kanssa markkinoille tuodaan myös Dunlopin premium-luokan TreadMax SP446- muottipinnoitusrenkaat. Myöhemmin tänä vuonna esitellään Dunlop TreadMax SP246.

Dunlopin uudet maantieajoon suunniteltujen kuorma-autonrenkaiden sarja ja muottipinnoitetut TreadMax- renkaat ovat erinomainen ratkaisu kuljetusyrityksille, joiden ajoneuvoilla ajetaan sekä lyhyitä että pitkiä matkoja ja jotka haluavat optimoida kokonaisomistuskustannukset. Taloudellisten ja käytännön etujen sekä monipuolisuutensa, kuten talviominaisuuksiensa, ansiosta Dunlopin uudet SP346-, SP446- ja SP246-renkaat tekevät kalustosta valmiin kaikkiin olosuhteisiin.

Koot ja saatavuus

Dunlop SP346 -eturenkaat Saatavissa Dunlop SP446 -vetorenkaat Saatavissa
315/80R22.5 156/150L (154/150M) Toukokuu 315/80R22.5 156/150L (154/150M) Toukokuu
315/70R22.5 156/150L High Load Kesäkuu 315/70R22.5 154/150L (152/148M) Kesäkuu
295/80R22.5 154/149M High Load Heinäkuu 295/80R22.5 152/148M Heinäkuu
385/65R22.5 160K (158L) Heinäkuu 315/60R22.5 152/148L Elokuu
295/60R22.5 150/147K (149/146L) Elokuu 295/60R22.5 150/147K (149/146L) Elokuu

Yrityksestä

Goodyear Dunlop Nordic, jonka pääkonttori on Tukholmassa, on Baltian maissa ja Pohjoismaissa kahdeksaa maata edustava liiketoimintayksikkö. Goodyear Dunlop Nordicilla on noin 150 työntekijää, ja osa tuotetesteistä suoritetaan Suomen ja Ruotsin pohjoisosissa. Goodyear Dunlop Nordicin tuotemerkkeihin kuuluvat Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava, Kelly ja Debica. Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Yrityksen palveluksessa on noin 64 000 työntekijää, ja se valmistaa tuotteita yli 48 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Dunlop on yksi maailman johtavista korkean suorituskyvyn renkaiden valmistajista. Yrityksellä on menestyksekäs historia moottoriurheilussa ja se hyödyntääkin kilparenkaiden innovatiivisia teknologioita henkilöauton renkaiden kehittelyssä.