Goodyear esittelee uuden sukupolven silicaseos renkaat

AKRON, Ohio, Yhdysvallat, 05.2015 – Goodyear Tire & Rubber Company on alkanut käyttää seuraavan sukupolven silicaa parantaakseen renkaidensa polttoainetehokkuutta. Tätä uutta silicaa käytetään ensimmäiseksi Goodyear SUV -renkaassa, joka tuodaan tässä kuussa markkinoille latinalaisessa Amerikassa. Seuraavan vuoden aikana tätä uutta silicaseosta sisältäviä renkaita tuodaan markkinoille myös muualla.

Goodyearin tutkijat tutkivat yli vuosikymmenen ajan PPG Industriesin kanssa kemiallisesti käsitellyn silican vaikutuksia renkaan suorituskykyyn. Tavoite oli parantaa entisestään vierintävastusta heikentämättä pitoa märissä olosuhteissa. Goodyearin uudessa SUV -renkaassa tätä uuden sukupolven silicaa käytettiin uudessa pintaseoksessa ja pintakuviossa parantamaan sekä vierintävastusta että pitoa märällä asfaltilla.

”Asiakkaamme kaikkialla maailmassa vaativat polttoainetehokkaampia renkaita, mutta haluavat meidän minimoivan tavanomaiset lehmänkaupat,” sanoi Goodyearin maailmanlaajuisen materiaalitieteen yksikön johtaja David Zanzig. ”Materiaalitutkijamme työskentelivät poikkitieteellisissä ryhmissä ja loivat yhdessä renkaan muotoilu- ja rakenneinsinöörien kanssa integroidun ratkaisun, joka optimoi suorituskyvyn. Tämä uusi silica on ratkaisevan tärkeässä roolissa asiakkaidemme tarpeisiin vastaamisessa.”

Silicaa käytetään sidosaineena renkaan pintaseoksissa. Perinteisesti renkaiden sidossaineena on käytetty teollisesti tuotettua nokea. Siihen verrattuna silica pienentää vierintävastusta. Pienempi vierintävastus puolestaan parantaa autojen polttoainetaloudellisuutta.

Lisäksi tällä uudella silicalla, jota PPG Industries markkinoi nimellä AGILON® performance silica, on osoitettu olevan valmistusprosessiin liittyviä etuja, jotka ovat hyväksi myös ympäristölle. Sitä on helpompi sekoittaa kumiseoksiin, mikä vähentää tehtaiden energiankulutusta ja päästöjä renkaiden tuotantoprosessissa.

(lisää)

Kehittäessään ympäristöystävällisempiä renkaita Goodyear on tutkinut mahdollisuuksiaan silican käytössä. Viime vuonna Goodyear teki ostosopimuksen silicasta, jota saadaan riisin akanoiden polttamisesta jäljelle jäävästä tuhkasta.

”Mikään näistä silican uusista lähteistä ei riitä yksinään täyttämään koko tarvettamme, mutta ne kaikki ovat tärkeitä materiaalivalikoimamme osia, kun pyrimme valmistamaan ympäristöystävällisempiä renkaita,” Zanzig jatkoi.

Agilon on PPG Industries Ohio, Inc:n rekisteröity tavaramerkki.

Yrityksestä

Goodyear Dunlop Nordic, jonka pääkonttori on Tukholmassa, on Baltian maissa ja Pohjoismaissa kahdeksaa maata edustava liiketoimintayksikkö. Goodyear Dunlop Nordicilla on noin 150 työntekijää, ja osa tuotetesteistä suoritetaan Suomen ja Ruotsin pohjoisosissa. Goodyear Dunlop Nordicin tuotemerkkeihin kuuluvat Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava, Kelly ja Debica. Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Yrityksen palveluksessa on noin 64 000 työntekijää, ja se valmistaa tuotteita yli 48 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Dunlop on yksi maailman johtavista korkean suorituskyvyn renkaiden valmistajista. Yrityksellä on menestyksekäs historia moottoriurheilussa ja se hyödyntääkin kilparenkaiden innovatiivisia teknologioita henkilöauton renkaiden kehittelyssä.