Goodyear FUELMAX paras TÜV SÜDin testissä

Goodyear FUELMAX S ja FUELMAX D löivät huippukilpailijat TÜV SÜDin riippumattomassa renkaiden vierintävastustestissä.[1]

Tukholma, 26.8.2014 – Goodyearin vastikään lanseeraama FUELMAX-mallisto kuorma-auton renkaita, joiden vierintävastus on pieni, saavutti huippupisteet testeissä, joissa vertailtiin johtavien kilpailijoiden renkaiden vierintävastusta. Näissä testeissä kansainvälisesti tunnettu autoalan testiyhtiö TÜV SÜD Automotive GmbH vertaili FUELMAX-malliston etu- ja vetävän akselin renkaiden vierintävastusta kolmen pääkilpailijan vastaavanlaisten renkaiden vierintävastukseen.
Vierintävastustestin tulosten perusteella Goodyear laski, että Goodyear FUELMAX -renkaat yhdessä Goodyearin polttoainetaloudellisten Marathon LHT II -perävaunurenkaiden kanssa voi tuoda tavanomaiselle kuljetusyritykselle säästöä arviolta 1 200 €[2] polttoainekustannuksista vuodessa ajoneuvoa kohden verrattuna testissä seuraavaksi parhaiten pärjänneeseen kilpailijaan ja jopa 1 950 € testin keskiarvoon verrattuna. Tämä tarkoittaa, että Goodyear FUELMAX -renkaat ovat parhaat polttoaineen säästössä.

FUELMAX on Goodyearin polttoainetaloudellinen mallisto, jossa painotetaan pienempää vierintävastusta tinkimättä kuitenkaan ajokestävyyttä, märkäjarrutusominaisuuksia tai muita tärkeitä suorituskykyyn vaikuttavia ominaisuuksia. FUELMAX-malliston suuri polttoaineen säästöpotentiaali, jonka voi päätellä nyt TÜV SÜDin vierintävastustestin tuloksista, näkyy myös renkaiden erinomaisissa EU:n rengasmerkintäluokituksissa polttoainetehokkuudesta: kuusi seitsemästä nyt saatavilla olevasta polttoainetaloudellisen Goodyear FUELMAX -malliston renkaasta on saanut A- tai B-luokituksen.

”Näissä testeissä todella arvioidaan uusien FUELMAX-renkaidemme erinomainen polttoainetaloudellisuus kuljetusyrityksille, mikä auttaa niitä alentamaan kustannuksia. FUELMAX-renkaat ovat Goodyearin valikoiman polttoainetaloudellisimmat renkaat, ja nämä tulokset alleviivaavat uskomustamme, että ne ovat kaikkein polttoainetaloudellisimmat renkaat nykyisillä markkinoilla,” sanoi Goodyearin EMEA-alueen hyötyajoneuvon renkaiden markkinointijohtaja Boris Stevanovic.

Vierintävastustestin tulokset jaettiin kolmeen alueeseen – etu-, veto- ja perävaunun renkaat – ja kaikissa testeissä Goodyearin FUELMAX- ja Marathon LHT II -renkaiden suorituskyky peittosi kilpailijat. TÜV:n testin tulokset osoittavat, että käyttämällä Goodyear FUELMAX S- ja D -renkaiden sekä Marathon LHT II -renkaiden yhdistelmää voidaan saavuttaa arviolta 1 200 euron säästö ajoneuvoa kohden vuodessa seuraavaksi parhaisiin kilpailijoihin verrattuna. Goodyearin polttoainetaloudellisimman kuorma-auton rengasmalliston säästöt TÜV SÜDin testaamien kilpailijoiden keskiarvoon verrattuna voivat olla arviolta 1 950 € ajoneuvolta. Nämä luvut osoittavat, kuinka suuren kustannussäästöpotentiaalin Goodyear FUELMAX -mallisto yhdistelmänä Marathon LHT II -renkaiden kanssa tarjoaa kuljetusyrityksille. Laskelmat perustuvat tavanomaiseen, viisiakseliseen, 40 tonnin ajoneuvoyhdistelmään, jolla ajetaan vuosittain 150 000 km ja jonka polttoaineenkulutus on 34 l/100 km ja 1,30 euron polttoaineen litrahintaan.

[1] Vierintävastustesti (ISO28580), jonka TÜV SÜD Automotive suoritti helmikuussa 2014 (TESTIRAPORTIN NRO 76252746).

[2] Polttoaineen säästölaskelmat ovat Goodyear G*ICL -keskuksen tekemiä arvioita, jotka perustuvat tavanomaiseen, viisiakseliseen, 40 tonnin ajoneuvoyhdistelmään, jossa on 315/70R22.5-kokoiset renkaat etu- ja vetävällä akselilla ja 385/55R22.5-kokoiset renkaat perävaunussa. Laskelmassa oletetaan, että keskimääräinen polttoaineenkulutus on 34 l/100 km, vuosittainen ajomatka on 150 000 km ja polttoaineen hinta on 1,30 €/litra. Laskelmassa tunnustetaan, että todelliset tulokset voivat vaihdella muun muassa tie- ja keliolosuhteiden, ajotavan, kulumisasteen, rengaskoon, rengaspaineiden ja ajoneuvon huollon mukaan.

Yrityksestä

Goodyear Dunlop Nordic, jonka pääkonttori on Tukholmassa, on Baltian maissa ja Pohjoismaissa kahdeksaa maata edustava liiketoimintayksikkö. Goodyear Dunlop Nordicilla on noin 150 työntekijää, ja osa tuotetesteistä suoritetaan Suomen ja Ruotsin pohjoisosissa. Goodyear Dunlop Nordicin tuotemerkkeihin kuuluvat Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava, Kelly ja Debica. Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Yrityksen palveluksessa on noin 64 000 työntekijää, ja se valmistaa tuotteita yli 48 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Dunlop on yksi maailman johtavista korkean suorituskyvyn renkaiden valmistajista. Yrityksellä on menestyksekäs historia moottoriurheilussa ja se hyödyntääkin kilparenkaiden innovatiivisia teknologioita henkilöauton renkaiden kehittelyssä.