Goodyearin kuorma-autonrenkaat – maailman nopeimmat

Bryssel 24. elokuuta 2016 Volvo Trucksin Iron Knight on rikkonut kaksi kuorma-autojen maailmannopeusennätystä Goodyearin renkailla, mikä tekee renkaista maailman nopeimpia kuorma-autonrenkaita. Goodyearin kehittämät ja rakentamat erityisrenkaat ovat tulosta jatkuvasta yhteistyöstä ja vahvasta OE-kumppanuudesta johtavan kuorma-autojen valmistajan Volvo Trucksin kanssa. Iron Knightin käyttämät Goodyear-renkaat auttoivat 4,5 tonnia painavaa 2 400 hevosvoiman kuorma-autoa saavuttamaan 169,09 km/h:n (105 mph:n) keskinopeuden vain 21,29 sekunnissa lähdöstä, yli 1 000 metrin päässä. Iron Knight myös rikkoi ennätyksen selviytymällä 500 metrin matkasta nopeudella 131,29 km/h (81,6 mph) vain 13,71 sekunnissa. Jos tämä ei vielä vakuuta, Iron Knight saavutti ennätysajollaan 276 km/h:n (171,5 mph:n) maksiminopeuden.

Goodyearin kehittämä tekniikka näille maailmannopeusennätyksen rikkoneille kuorma-autonrenkaille perustuu kuorma-autoajoissa kerättyyn kokemukseen. Ennätysrenkaiden rungot ovat Goodyearin vakiomallisia uusimman sukupolven kuorma-autonrenkaiden runkoja, joita käytetään jatkuvasti Euroopan teillä. Goodyearin kuorma-autonrenkaiden uudet maailmanennätykset kertovat Goodyearin tekniikan johtavasta asemasta kuljetusteollisuudessa.

"Näin mahtavilla tehoilla ja suurella vääntömomentilla 4,5 tonnin kuorma-auton pysyminen tiellä jopa 280 km/h:n nopeuksilla vaatii renkailta paljon", kertoo Laurent Colantonio, Goodyearin Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan kaupallisen rengasteknologian johtaja. "Maailmannopeusennätyksiä rikkovien renkaiden valmistus todistaa kykymme valmistaa poikkeuksellisen laadukkaita renkaita kehittyneen tekniikan ja innovaation avulla. Tämä koskee paitsi Iron Knightin renkaita myös vakiomallisia kuorma-autonrenkaitamme, jotka takaavat asiakkaillemme korkeimman suoritustason ja auttavat heitä pienentämään kokonaiskustannuksia."

Iron Knightin käyttämät Goodyearin 315/70R22.5-mallin vetorenkaat pohjaavat Goodyearin kuorma-autojen kisarenkaisiin, joita kaikki kuorma-autot Federation Internationale de l’Automobile (FIA) European Truck Racing Championship -kisoissa käyttävät. 495/45R22.5-mallin vetorenkaat kestävät Iron Knightin tuottaman mahtavan vääntömomentin. Molemmat renkaat on rakennettu Goodyearin vakiomallisiin kuorma-autonrenkaiden runkoihin ja varustettu erityisillä kulutuspinnoilla ja pintakuvioinneilla. Maailmanennätyksiä rikkoneen Iron Knightin Goodyear-renkaiden kyljet on koristeltu ainutlaatuisesti.

Ennätysajot käytiin suljetulla testiradalla Pohjois-Ruotsissa. Iron Knightia ajoi Boije Ovebrink, jolla on yli 30 vuoden kokemus sekä kilpa-auto- että kuorma-autokisoista – hän on aiemmin rikkonut jo viisi nopeusennätystä. Tiedotteen ilmestyessä tuloksia tarkastaa FIA, kansainvälinen moottoriurheilun yhdistys.

Volvo Trucksin ja Goodyearin kumppanuudella on pitkä historia – etenkin, kun kyseessä ovat maailmannopeusennätykset. Mean Greenistä, jota Boije Ovebrink myös ajoi, tuli maailman nopein hybridikuorma-auto vuonna 2012, kun se rikkoi kaksi maailmannopeusennätystä, jälleen erityisillä Goodyearin kehittämillä kuorma-autonrenkailla.

Yrityksestä

Goodyear Dunlop Nordic, jonka pääkonttori on Tukholmassa, on Baltian maissa ja Pohjoismaissa kahdeksaa maata edustava liiketoimintayksikkö. Goodyear Dunlop Nordicilla on noin 150 työntekijää, ja osa tuotetesteistä suoritetaan Suomen ja Ruotsin pohjoisosissa. Goodyear Dunlop Nordicin tuotemerkkeihin kuuluvat Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava, Kelly ja Debica. Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Yrityksen palveluksessa on noin 64 000 työntekijää, ja se valmistaa tuotteita yli 48 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Dunlop on yksi maailman johtavista korkean suorituskyvyn renkaiden valmistajista. Yrityksellä on menestyksekäs historia moottoriurheilussa ja se hyödyntääkin kilparenkaiden innovatiivisia teknologioita henkilöauton renkaiden kehittelyssä.