Granlund perustaa Konesali-osaston

Konserni haluaa kehittää maailman energiatehokkaimpia konesaleja.

Granlund käynnisti uuden konesalisuunnitteluun keskittyvän osaston toiminnan syyskuussa. Konesaliorganisaatiota (englanniksi Mission Critical) vetää Jari Innanen, joka on aiemmin toiminut Granlundilla datacenter-projekteihin keskittyvänä suunnittelujohtajana.

Uuteen osastoon keskitetään yrityksen energiatehokkaiden konesalien suunnittelun ja konsultoinnin erityisosaaminen, joka on kasvanut viime vuosina merkittävästi.

”Tällä ratkaisulla panostamme entistä tehokkaammin suunnittelu- ja konsultointityöhön, jonka merkitys on tulevaisuudessa valtava. Koska tiedon määrä maailmassa lisääntyy jatkuvasti ja tietoliikenne kiihtyy, myös konesalien rooli entisestään korostuu. Ja tietysti erityisen tärkeäksi nousee niiden energiatehokkuus”, Innanen kertoo uuden osaston taustoista.

Viime vuosina Granlund on ollut mukana merkittävissä konesaliprojekteissa, joissa energiatehokkuus on toiminut suunnittelun kärkenä. Esimerkiksi vuonna 2018 valmistuvassa Soneran konesalissa Helsingissä on suurin konesalien lämmöntalteenottojärjestelmä maailmassa. Kajaanissa sijaitseva CSC:n konesali on maailman energiatehokkain, minkä lisäksi Granlundin suunnittelema Equinixin konesali Helsingin keskustassa sai vuonna 2010 Uptime Instituteten Green Enterprise IT Award –palkinnon

Uuden osaston tarkoituksena on viedä eteenpäin konesalitoimintaa ja muita kärkiosaamisen liittyviä palveluja Suomessa sekä jatkossa myös kansainvälisillä markkinoilla. 18 asiantuntijan voimin aloittavan osaston tausta on vahva.

”Granlundin konesaliliiketoiminta on viime vuosina kasvanut merkittävästi. Uuden osaston huippuasiantuntijat mahdollistavat konesalitoiminnan vahvan kehittämisen myös kansainvälisesti, mikä tukee täydellisesti Granlund 2020 -strategiaamme. Energiatehokkaat konesalit ovat tärkeä osa tulevaisuuttamme”, linjaa Granlundin toimitusjohtaja Pekka Metsi.

Jari Innanen
Osastonjohtaja, Konesalit, Mission Critical
jari.innanen@granlund.fi

Granlund perustaa uuden osaston palvelemaan kasvavaa konesalisuunnittelua ja -konsultointitarvetta.
Osastoa vetää Jari Innanen ja sen koko on 18 henkilöä.
Granlundilla on lukuisia merkittäviä konesalikohteita, joiden suunnittelussa kärkenä on ollut energiatehokkuus.

Koska tiedon määrä maailmassa lisääntyy jatkuvasti ja tietoliikenne kiihtyy, myös konesalien rooli entisestään korostuu. Ja tietysti erityisen tärkeäksi nousee niiden energiatehokkuus.
Jari Innanen, osastojohtaja, Konesalit, Mission Critical
Pekka Metsi, toimitusjohtaja, Granlund