Granlundin kasvu ylitti tavoitteet – henkilöstölle 4,1 M€ tulospalkkio

Talotekniikkasuunnitteluun, konsultointiin ja ohjelmistoihin keskittyvä Granlund-konserni ylitti kasvutavoitteensa vuonna 2017. Vuoden 2020 tavoitetta, 100 M€ liikevaihtoa kohti mennään määrätietoisesti.

Vuonna 2017 Granlund-konsernin liikevaihto kasvoi 15,4 % edellisestä vuodesta, ollen noin 71 M€ (61,7M€). Konsernin liikevoitto oli 8,3 M€ (7,1 M€). Panostus innovaatiotoimintaan jatkui voimakkaana ollen 4,4 M€ eli noin 6 % konsernin liikevaihdosta. Granlund toimii 20 paikkakunnalla Suomessa, ulkomaan toimipisteet ovat Shanghaissa, Dubaissa, Malmössa ja Sheffieldissa. Henkilöstömäärä oli vuoden lopussa 808 henkeä kasvaen edellisvuodesta 102:lla.

Konsernin vakavaraisuus ja maksuvalmius ovat pysyneet hyvinä. Oman pääoman tuotto oli 30 % (29,2 %) ja omavaraisuusaste 49,6 % (49,8 %). Kaikkien konserniin kuuluvien yhtiöiden liikevaihto ja operatiivinen tulos oli vähintään tyydyttävä, joidenkin osalta erinomainen. Jokainen granlundilainen on mukana tulospalkkiojärjestelmässä ja palkkioita maksetaan yhteensä 4,1 M€. ”Asiantuntijat tekevät Granlundin ja haluamme vuosittain palkita koko jengimme hienosta tuloksesta”, toimitusjohtaja Pekka Metsi kertoo.

Konserni laajeni viime vuoden alussa kahdella yrityskaupalla. Granlund Oy osti Taltec Oy:n koko osakekannan ja Granlund Saimaa Oy Siluc Oy:n osakekannan. Yrityskauppojen tavoitteena oli vahvistaa mm. korjausrakentamisen liiketoimintaa. Heti vuoden 2018 alkupuolella Sähkösuunnittelu Lauri Pyyhtiä Oy liittyi Granlund-konserniin Turussa ja Granlund Consulting Oy osti Greenfield Consulting Oy:n osakekannan sekä enemmistön Greenfield Nordic Ltd:n osakekannasta laajentuen samalla Iso-Britannian markkinoille.

"Vuosi 2017 oli rakennus- ja kiinteistöalan toimijoille erittäin hyvä. Allianssimallien variaatiot ja yhteistoiminnalliset projektinjohtourakat kasvattivat markkinaosuuttaan, ja digitaalisuus on tullut vahvasti alalle. Vuoden pääteemoja olivat tietojen avoimuus, tietomallien laaja hyödyntäminen ja tekoäly”, kiteyttää Pekka Metsi.

Granlund on talotekniikassa edelleen markkinajohtaja ja suurten rakennushankkeiden osuus tilauskannasta on suurempi kuin koskaan yhtiön historiassa. Pääkaupunkiseudulla ovat käynnissä mm. YIT:n Tripla, Länsimetro ja Helsinki-Vantaan kehityshanke, valtakunnallisesti useita sairaalahankkeita, kuten Uusi Lastensairaala, HUS:n Siltasairaala, Vaasan keskussairaala ja KYS:n Uusi Sydän. Konsultoinnissa tilauskanta kasvoi edellisvuodesta 15 %. Erityisesti energia- ja kiinteistökonsultoinnin palveluille sekä työpajatoiminnalle oli kysyntää, ja kiinnostus hyvinvointipalveluihin kasvoi. Ohjelmistopuolella Granlund Managerin markkinaosus toimitilakiinteistöissä on jo noin 40 %. Ohjelmiston mobiilisovellus lanseerattiin ja kansainvälistyminen jatkui painottuen Lähi-idän ja Kiinan markkinoille.  Lisäksi konesalisuunnittelu ja korjausrakentaminen kasvoivat vahvasti.

Granlundin 2020 vuoteen tähtäävä strategia painottuu hyvinvoinnin edistämiseen, käyttäjälähtöisyyteen sekä uusiin ratkaisuihin. 2017 vuoden aikana uusia avauksia tehtiin mm. digitaalisten kiinteistöpalvelujen perustamisella, lanseeraamalla Hyvinvoiva tila -konsepti kiinteistöille sekä virtuaalinen kiinteistö, joka tuo ensimmäisenä tietomallit kiinteistöjohtamiseen. Smart building linkittyy Granlundin toimintaan vahvasti, talotekniikan osuus korostuu hankkeissa entisestään digitaalisten ratkaisujen yleistyessä.

Toimitusjohtaja Pekka Metsi, 040 529 6509, etunimi.sukunimi@granlund.fi

Kuva- ja materiaalitiedustelut: Viestintäpäällikkö Riikka Linna, 050 345 2328, etunimi.sukunimi@granlund.fi

Pekka Metsi, toimitusjohtaja, Granlund Oy, 040 529 6509, pekka.metsi@granlund.fi

Granlund on talotekniikkasuunnittelun, kiinteistö-, energia- ja ympäristöasioiden konsultoinnin sekä ohjelmistojen asiantuntijakonserni. Vuonna 1960 perustettu yhtiö on Suomessa talotekniikan johtava toimija, joka panostaa voimakkaasti innovaatioihin ja kehitykseen. Toiminnan keskiössä on hyvinvoinnin edistäminen rakennetussa ympäristössä. Granlundilla työskentelee yli 800 asiantuntijaa 20 kotimaan toimipisteessä sekä Malmössa, Shanghaissa ja Dubaissa.

100 M€ liikevaihtoa kohti vuonna 2020 mennään määrätietoisesti.
Liikevaihto kasvoi 15,4 % edellisvuodesta.
Konsernin liikevoitto oli 8,3 M€.

Asiantuntijat tekevät Granlundin ja haluamme vuosittain palkita koko jengimme hienosta tuloksesta.
Pekka Metsi, toimitusjohtaja, Granlund Oy
Vuosi 2017 oli rakennus- ja kiinteistöalan toimijoille erittäin hyvä. Allianssimallien variaatiot ja yhteistoiminnalliset projektinjohtourakat kasvattivat markkinaosuuttaan, ja digitaalisuus on tullut vahvasti alalle. Vuoden pääteemoja olivat tietojen avoimuus, tietomallien laaja hyödyntäminen ja tekoäly.
Pekka Metsi, toimitusjohtaja, Granlund Oy