Suomalainen kouluverkko kehittyy vain kokonaisajattelulla

Julkinen keskustelu keskittyy liikaa rakennuksiin, toteavat Granlundin Heikki Lonka ja Topi Korpela tutkimusartikkelissaan.

Kansainvälisessä CIB World Building Congressissa (WBC 2016) Tampereella esiteltiin Granlundin Heikki Longan ja Topi Korpelan suomalaista kouluverkkoa arvioiva tutkimusartikkeli.

- Kansainvälisesti vertailtuna suomalaiset koulut ovat liian pieniä ja satunnaisesti sijoittuneita. Granlund on ollut mukana tekemässä parille kymmenelle kunnalle kouluverkkosuunnitelmia, joissa tarkastelun keskiössä on koko kouluverkon laatu ja toiminnan kokonaiskustannukset, Heikki Lonka avaa tutkimusartikkelin lähtökohtia.

Lonka ja Korpela pohtivat artikkelissaan, miten ideaali kouluverkko rakentuisi ja millaisia kustannussäästöjä olisi mahdollista saavuttaa, jos kouluverkkoja tehtäisiin kokonaisuutta optimoiden.

Tutkimuksen aineistona käytettiin 19 Granlundin vuosien 2011 -2013 aikana valmistelevaa kouluverkkoselvitystä. Selvityksiin pohjautuvan simulointimallin perusteella Lonka ja Korpela arvioivat, että noin 75- 80 prosenttia kouluverkon kustannuksista muodostuu operatiivisista toiminnasta, kun taas rakennukset ja tilat vievät vain 20-25 %.

- Toimivampi ja laadukkaampi kouluverkko saadaan rakentamalla isompia, uutta opetussuunnitelmaa paremmin tukevia kouluja, jotka sijaitsevat hyvien liikenneyhteyksien varrella. Yhteiskunta voisi kokonaisuuksia tarkastelemalla säästää suuria summia ja samalla parantaa opetuksen laatua, Korpela avaa selvityksen tuloksia.

Longan ja Korpelan mukaan kouluverkko tulisi tutkia ja suunnitella alusta saakka koko verkon näkökulmasta. Nykyisin fokus on usein yksittäisissä koulurakennuksissa, minkä lisäksi operatiivinen kouluverkko yritetään istuttaa jo olemassa oleviin rakennuksiin.

- Kokonaiskuvassa tilat ja rakennukset ovat vain tukitoimintoja. Haluamme nostaa kouluverkkokeskustelussa esiin kokonaisuusajattelun. Tyypillisesti julkinen keskustelu kouluista keskittyy yksittäisiin rakennuksiin ja näkökulma koko kouluverkosta jää huomiotta, Lonka summaa.

Lisätiedot ja yhteydenotot:

Heikki Lonka