Aktivistit pysäyttivät Suomenlahdelle tulevan ydinjätekuljetuksen Ranskassa

Torstaina aamuyöllä Greenpeacen aktivistit pysäyttivät ydinjätettä kuljettavan junan Valentonin asemalla Pariisin eteläpuolella. Aktivistit ovat kahliutuneet jätevaunuihin estäen sekä junan kulun että lastin siirtämisen. Jäte oli matkalla Montoir-de-Bretagnen satamaan, jossa se oli määrä lastata Pietariin matkalla olevaan Kapitan Kuroptev -laivaan.

Aktivistit vastustavat Ranskan laitonta ydinjätevientiä Venäjälle. Ydinvoimayhtiöt Areva ja EDF väittävät, että kyseessä on ydinjätteen kierrätys. Kuitenkin vuodesta 2006 Ranskasta Venäjälle on viety 33 000 tonnia uraania, ja sieltä on tullut takaisin Ranskaan vain 3 090 tonnia. [1] Caenin vetoomustuomioistuin totesikin 3. maaliskuuta, että Areva tuo maahan ja varastoi laittomasti ydinjätettä Ranskan maaperällä. Greenpeace kampanjoi ranskalaisen ydinjätteen viennin lopettamiseksi Venäjälle. Ranskasta kuljetetaan 600 tonnia uraania Venäjälle keskimäärin 15 päivän välein. Ydinjäte kulkee laivalla pitkin Suomenlahtea Pietariin, josta se viedään junalla edelleen Siperiaan. Ranska ei ole ratkaissut ydinjätteen loppusijoitusta, kuten ei mikään muukaan maa. Nyt aktivistien pysäyttämässä kuljetuksessa on matala-aktiivista ja kemiallisesti myrkyllistä jätettä. Lastissa on myös Olkiluodon reaktorien polttoaineen isotooppiväkevöinnissä syntynyttä jätettä. Aktivistit jatkavat protestiaan kuljetusta vastaan. Greenpeacen alus Esperanza on matkalla kohti Montoir-de-Bretagnen satamaa kohtaamaan jätelaiva Kapitan Kuroptevia. Viite: [1] http://www.greenpeace.org/raw/content/france/presse/dossiers-documents/rapport-hctisn-france-russie.pdf?__utma=1.2094592928.1268302415.1268302415.1268302415.1&__utmb=1.2.10.1268302415&__utmc=1&__utmx=-&__utmz=1.1268302415.1.1.utmcsr%3Dbandeau-1|utmccn%3Dbandeau-home|utmcmd%3Dsite&__utmv=-&__utmk=-&