Consti teki historiansa suurimman urakkasopimuksen – Varman kiinteistöt Helsingissä peruskorjaukseen

Consti Yhtiöt ja työeläkeyhtiö Varma allekirjoittivat urakkasopimuksen, jonka arvo on noin 35 miljoonaa euroa. Urakassa peruskorjataan kaksi Varman omistamaa kiinteistöä Helsingin Vallilassa. Hanke on esimerkki Constin vaativista remonteista, joissa yhteistyö tilaajan kanssa alkaa jo suunnitteluvaiheessa.

Consti on käynnistänyt tammikuussa 2018 KOY Vallilan Toimiston ja Oy Ässäkeskus Ab:n peruskorjauksen ja tilamuutokset. Hanke tehdään projektinjohtourakkana, jonka tavoitebudjetti on noin 35 miljoonaa euroa. Työt valmistuvat vuoden 2019 lopussa.

– Tämä on Constin historian suurin sopimus ja jatkoa vaativille projektinjohtourakoillemme, jossa tulemme projektiin mukaan jo suunnitteluvaiheessa. Urakan yhteistoiminnallisuus tuo kustannustehokkuutta, varmistaa laadun ja pienentää aikatauluriskejä, sanoo Constin toimitusjohtaja Esa Korkeela.

– Uskomme, että urakoitsijan varhainen mukaantulo tuo rakennuttajalle ja kiinteistön omistajalle monia etuja. Urakoitsija voi valmistautua rakentamiseen jo suunnitteluvaiheessa, ja koko projektiorganisaatio – tilaaja, käyttäjä ja urakoitsija – hitsautuu tiimiksi, jolla on yhteinen tavoite, perustelee Varman rakennuttajapäällikkö Tuomas Vaarasalo.

Kaksi eri tavalla haastavaa kiinteistöä

KOy Vallilan Toimiston kolme rakennusta on rakennettu 1920, 1934 ja 1938, ja ne ovat Museoviraston suojelemia. Oy Ässäkeskus Ab taas on rakennettu 1992. Tilojen vuokralainen on SOK, joka käyttää tiloja koko remontin ajan. Kiinteistöjen bruttoala on noin 51 000 neliötä.

KOy Vallilan Toimiston sisätilojen pinnat ja talotekniikka puretaan ja rakennetaan täysin uudelleen. Julkisivut ja ikkunat saneerataan viranomaisten hyväksymällä tavalla. Ässäkeskuksessa tehdään sisätilojen ja kiinteistön tekniikan modernisointi.

– Kiinteistöt ovat eri tavoin haastavia. Vallilan toimiston historiallinen kiinteistön peruskorjaus on teknisesti raskas ja vaativa työ. Ässäkeskuksessa taas vuokralainen toimii tiloissa koko remontin ajan. Meiltä vaaditaan hyvää suunnittelua ja jatkuvaa viestintää eri osapuolten kanssa, Constin Korkeela sanoo.

KOy Vallilan Toimistolle tavoitellaan rakentamisen aikaista BREEAM-ympäristösertifiointia.

– Ympäristövastuullisuus ja energiatehokkuus ovat Varmalle tärkeitä, minkä vuoksi haluamme ympäristösertifioinnin jo rakennusvaiheessa. Tavoitteena on remontoida SOK:lle ja muille vuokralaisille modernit, muunneltavat toimitilat ja parantaa rakennusten energiatehokkuutta. Remontilla edistetään sekä Varman että tilojen käyttäjien ympäristötavoitteita, Varman Vaarasalo kertoo.

Consti tiedotti urakan tilauksesta marraskuussa 2017.

_____

Esa Korkeela, toimitusjohtaja, Consti Yhtiöt Oyj, 040 730 8568, esa.korkeela@consti.fi

Tuomas Vaarasalo, rakennuttajapäällikkö, Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma, 040 731 6885, tuomas.vaarasalo@varma.fi

Consti on yksi Suomen johtavia korjausrakentamiseen ja taloteknisiin palveluihin keskittyneitä yhtiöitä. Consti tarjoaa kattavasti talotekniikan, linjasaneerauksen, korjausurakoinnin, julkisivusaneerauksen sekä muiden vaativien kohteiden rakennus- ja huoltopalveluita sekä asuintaloille että toimitiloille. Yhtiöllä on kolme liiketoiminta-aluetta: talotekniikka, julkisivut ja korjausurakointi. Vuonna 2016 Consti-konsernin liikevaihto oli 262 miljoonaa euroa, ja se työllistää yli 1000 korjausrakentamisen ja talotekniikan ammattilaista.
Consti Yhtiöt Oyj on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n pörssilistalla, ja sen kaupankäyntitunnus on CONSTI. www.consti.fi

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 878 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2016 Varman maksutulo oli 4,7 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,3 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli syyskuun 2017 lopussa 45,4 miljardia euroa.