Dagsmark Petfood vakuutti Pauligin perheen sijoitusyhtiön – 1,5 miljoonan euron sijoitus kotimaiseen koiranruokabisnekseen

Pauligin perheen sijoitusyhtiö English Tea Room (ETR) on sijoittanut koirien lähikuivaruokaa valmistavaan Dagsmark Petfoodiin. Kotimaisen koiranruokamarkkinan edelläkävijä keräsi 1,5 miljoonan euron pääomasijoituksen kasvunsa tukemiseen. Onnistuneen rahoituskierroksen myötä Dagsmark panostaa yhä enemmän tuotekehitykseen ja laajentaa tuotevalikoimaansa.

– Kasvumme on ollut nopeaa. Suosio ja menekki yllätti meidätkin. Olemme kuitenkin vasta alussa, ja uuden rahoituksen avulla pystymme kehittämään toimintaamme ja tuotteitamme entisestään, kertoo Dagsmarkin toimitusjohtaja Laura Strömberg

Dagsmark-tuotteista ensimmäinen, Häme-koiranruoka, tuli markkinoille elokuussa 2017. Myynti lähti vauhdikkaasti liikkeelle tuotteiden päästessä valtakunnalliseen jakeluun yli tuhanteen S- ja K-ryhmän myymälään. Vuonna 2018 Dagsmark lanseerasi viisi uutta tuotetta: viljattoman Lappi- ja siipikarjan lihaa sisältävän Savo-koiranruuan sekä tuoteperheen pienille koirille.

Tehdyt panostukset kantoivat hedelmää: viime vuoden liikevaihto ylsi 1,7 miljoonaan euroon.

– Tänä vuonna tähtäämme liikevaihdon kaksinkertaistamiseen. Tähän pääsemme bränditunnettuuden kasvattamisella ja tuomalla markkinoille useita uusia tuotteita.

Strömberg uskoo kasvupotentiaalia löytyvän vielä toistaiseksi Suomen rajojen sisäpuolelta. Tavoitteena on kuitenkin myös kansainvälistyminen Venäjän ja Viron suuntaan.

Lähiruokailmiö siivittää Dagsmarkin kasvua

Dagsmark erottuu edukseen kauppojen koiranruokahyllyillä. Suurin osa Suomessa myytävästä koiranruuasta valmistetaan itäisessä Keski-Euroopassa, jossa elintarvikevalvonta ja -tuotanto eivät ole Suomen tasolla.

– Asiakkaitamme kiinnostaa vastuullisuus, ekologisuus ja ruuan puhtaus sekä alkuperä. Kun valmistamme tuotteemme 100-prosenttisesti suomalaisista, puhtaista raaka-aineista pystymme takaamaan turvallisen ja kuluttajien arvojen mukaisen tuotteen, Strömberg sanoo.

Kasvun lisäksi juuri Dagsmarkin arvomaailma vetosi English Tea Roomiin, jolle vastuullisuus on yksi tärkeä kriteeri sijoituskohteiden valinnassa.

– Lemmikkimarkkinoilla on käynnissä positiivinen kasvun trendi. Halusimme tukea kotimaista ja ympäristöystävällistä vaihtoehtoa, kertoo toimitusjohtaja Patrik Hertsberg ETR:n sijoituspäätöksestä.

Laura Strömberg
Dagsmark Petfood Ltd
+358 50 501 5522

Dagsmark Petfood on Suomen ainut 100-prosenttisesti kotimaisista raaka-aineista koirien kuivaruokaa valmistava yritys. Yli tuhannen jälleenmyyjän verkosto kattaa koko Suomen. Tällä hetkellä tuoteperheeseen kuuluu kuusi tuotetta, jotka valmistetaan Dagsmark Petfoodin tehtaalla Etelä-Pohjanmaan Karijoella.