• Ground Communications/

Digitalisaatio mahdollistaa silmäterveyden tutkimisen entistä laajemmin – Ocusweep ja Instrumentarium kehittävät yhdessä uusia näönhuoltopalveluita

Optisella alalla kehitetään uusia, digitaalisia innovaatioita, joilla halutaan palvella asiakkaita entistä paremmin. Instrumentariumin ja suomalaisen Ocusweepin yhteistyön myötä näköä voidaan tutkia laajemmin ja mahdolliset muutokset arvioida entistä paremmin.

– Kansainvälisesti on nähtävissä, että uudenlaisille silmäterveyden palveluille on kysyntää. Nyt menestyvät ne yritykset, jotka satsaavat aidosti asiakkaan palveluun ja silmäterveyteen, kertoo uudenlaista näkötestiä kehittävän Ocusweepin toimitusjohtaja Tapio Mäntysalo.

Ocusweep kehittää toiminnallisen näöntutkimuksen sisältöä Instrumentariumin asiantuntijoilta saadun palautteen avulla.

– Olemme viime vuosina panostaneet nimenomaan sellaisiin palveluihin, joilla asiakkaiden näköterveyttä voidaan tutkia entistä paremmin. Toiminnallisen näön tutkimus tarjoaa aidosti lisäarvoa asiakkaille, kertoo Instru Optiikka Oy:n optisen toiminnan johtaja ja johtava optometristi Matti Tyynilä

Ocusweep-menetelmällä voidaan ensimmäistä kertaa mitata yhdellä laitteella toiminnallista näköä eli sitä, kuinka tehokkaasti ihminen pystyy näön varassa toimimaan. Toiminnallisen näön puutokset on hyvä tiedostaa, sillä ne vaikuttavat usein merkittävästi arkeen. Esimerkiksi jos kontrastinäkö on heikko, voi liikenteessä olla vaikea erottaa hirveä tai pyöräilijää tienpientareelta.

Näöntarkkuuden lisäksi Ocusweep-menetelmällä voidaan mitata myös näön kirkkautta, laajuutta ja nopeutta. Jos halutaan kattava kuva siitä, miten ihminen näkee, myös näitä ominaisuuksia on arvioitava.

Kansainvälinen kiinnostus herännyt

Toiminnallinen näkö kiinnostaa kuluttajia. Ocusweepin maaliskuussa 2018 teettämä kuluttajatutkimus kertoo, että Iso-Britanniassa 78 ja Ruotsissa 74 prosenttia kansalaisista on kiinnostunut testaamaan toiminnallista näköään.

Läheskään kaikkialla se ei kuitenkaan ole vielä mahdollista. Englanti on perinteisesti ollut optometrian edelläkävijä Euroopassa, mutta nyt Suomessakin ollaan eturintamassa.

– Viime aikoina myös Keski- ja Etelä-Euroopasta on kantautunut selkeitä viestejä siitä, että siellä on kiinnostuttu Ocusweepin kaltaisista näköä laajemmin kartoittavista laitteista, Tyynilä sanoo.

Hyötyjinä terveys ja talous

Tyynilä uskoo, että tulevaisuudessa optikot tekevät entistä enemmän laajennettuja näöntutkimuksia. Tutkimusten sisältö laajenee, ja asiakkaalle tuotettava tieto näkökyvystä ja silmän terveydentilasta kasvaa automatiikan lisääntyessä. Mitä enemmän laajennettuja näöntutkimuksia tehdään, sitä paremmin näkemisen puutteita voidaan havaita jo varhaisessa vaiheessa.

Esimerkiksi näkökenttätutkimukset kertovat mahdollisista puutoksista näkökentässä. Jos optikko havaitsee puutoksia, hän lähettää asiakkaan tarkempiin tutkimuksiin silmälääkäriin. Joidenkin silmäsairauksien, kuten glaukooman, varhainen tunnistaminen voi auttaa sen kehityksen pysäyttämisessä tai hidastamisessa. Näin hyvä näkö ja elämänlaatu voidaan säilyttää pidempään.

– Ocusweep on paitsi luotettava myös kustannustehokas työkalu toiminnallisen näön tutkimiseen. Tämä korostuu erityisesti väestön ikääntyessä. Näön kehityksen kartoittaminen ja silmäsairauksien ennaltaehkäisy on etu sekä asiakkaalle että kansantaloudelle, Mäntysalo muistuttaa.

Ocusweep

Tapio Mäntysalo, toimitusjohtaja

040 500 4765, tapio.mantysalo@ocusweep.com

Instrumentarium

Matti Tyynilä, optisen toiminnan johtaja ja johtava optometristi, Instru Optiikka Oy

040 090 1545, matti.tyynila@instru.fi

Ocusweep

Suomalainen innovaatio Ocusweep on näöntutkimusjärjestelmä, joka antaa kokonaisvaltaista tietoa ihmisen näkökyvystä. Laitteen kehittäjä, silmälääkäri Markku Leinonen ja kymmenkunta muuta silmälääkäriä kuuluvat yrityksen suurimpien omistajien joukkoon. Menetelmän mittausmetodeille ja algoritmeille on myönnetty useita patentteja, joiden lisäksi vireillä on patenttihakemuksia. Ocusweep-testejä tehdään jo muun muassa Instrumentarium-optikkoketjun liikkeissä ympäri Suomea, ja järjestelmä on herättänyt merkittävää kansainvälistä kiinnostusta.

ocusweep.com

Instrumentarium

Tänä päivänä Instrumentarium-myymälöitä on Suomessa 151 ja Virossa 20. Asiakkaitamme palvelee yli 200 asiantuntevaa optikkoa ja jokaisessa myymälässämme on myös silmälääkärin vastaanotto sekä koulutettujen kehysasiantuntijoiden palvelu. Panostamme vahvasti myös optikkojen ja optisten myyjien kehysasiantuntijuuteen muun optisen tietämyksen lisäksi.