Espoonlahden kirkon suurremontti on valmis

Espoonlahden kirkon mittava peruskorjaus on valmistunut. Reilun vuoden kestäneessä remontissa saneerattiin koko rakennus. Kirkkosalin tunnusomaisen katon lisäksi uusittiin muun muassa ikkunat ja koko talotekniikka.

Espoonlahden kirkko on saanut uuden elämän: kirkkosalin vanha vesikatto tukirakenteineen uusittiin, kuten myös ulkoseinät. Siitä kertovat uutuuttaan hohtavat kuparilevyt, joita asennettiin kaikkiaan 1 800 neliömetrin alueelle.

Suurremontissa kirkon kaikki tilat modernisoitiin vastaamaan nykyaikaisia kokoontumis- ja työskentelytiloja. Samalla uusittiin myös ilmanvaihto, esteettömyyttä parannettiin kauttaaltaan, toimistotilat remontoitiin ja kirkon yhteyteen rakennettiin uusi suurtalouskeittiö.

Hankkeen rakennuskustannukset ovat noin 5,8 miljoonaa euroa, ja toteutuksesta vastasi Consti Korjausurakointi Oy.

– Vaikka kirkko näyttää ulkopinnoiltaan uudelta, peruskorjaus tehtiin vanhaa kunnioittaen ja olemassa olevaa vaalien, kertoo Constin työpäällikkö Juha Varis.

Kohteessa sovellettiin yhteistoiminnallista projektinjohtototeutusta, jossa rakennuskohteen kaikki osapuolet sitoutetaan alusta alkaen yhteisiin, myös taloudellisiin tavoitteisiin. Hankkeessa käytetty menettely soveltuu erityisesti vaativiin korjausrakentamisen kohteisiin.

Remontti takaa terveelliset ja turvalliset olosuhteet

Espoonlahden kirkon korjaushaasteet liittyivät pääasiassa monimuotoiseen ja arkkitehtuurisesti harvinaiseen kattorakenteeseen.

– Näin vaativia ja yhtä isotöisiä rakenteita ei kovin usein tule korjausrakentamisessa vastaan, Varis sanoo.

Tilaaja eli Espoon seurakuntayhtymä on tyytyväinen lopputulokseen.

– Onnistunut remontti takaa turvalliset ja terveelliset olosuhteet paitsi seurakuntalaisille myös kirkossa työskenteleville seurakunnan työntekijöille. Tilat kokivat toiminnallisesti isoja muutoksia, minkä ansiosta kirkon käytettävyys koheni merkittävästi, toteaa seurakuntayhtymän kunnossapitoinsinööri Taito Pajari.

Kaupunkikuvallisesti merkittävä Espoonlahden kirkko valmistui vuonna 1980. Se on rinnastettavissa suojelukohteeseen sekä ulkoarkkitehtuurinsa että sisätilojensa puolesta. Kirkko suljettiin kattorakenteista löytyneiden vaurioiden vuoksi keväällä 2015. Sen ovat suunnitelleet arkkitehtiveljekset Timo ja Tuomo Suomalainen, joiden kädenjälkiin lukeutuu myös Helsingin Temppeliaukion kirkko.

Lisätiedot: Consti Korjausurakointi Oy, työpäällikkö Juha Varis, puh. 050 449 9553, juha.varis@consti.fi

Consti on yksi Suomen johtavia korjausrakentamiseen ja taloteknisiin palveluihin keskittyneitä yhtiöitä. Consti tarjoaa kattavasti talotekniikan, linjasaneerauksen, korjausurakoinnin, julkisivusaneerauksen sekä muiden vaativien kohteiden rakennus- ja huoltopalveluita sekä asuintaloille että toimitiloille. Yhtiöllä on kolme liiketoiminta-aluetta: talotekniikka, julkisivut ja korjausurakointi. Vuonna 2016 Consti-konsernin liikevaihto oli 262 miljoonaa euroa, ja se työllistää noin 1 000 korjausrakentamisen ja talotekniikan ammattilaista. Consti Yhtiöt Oyj on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n pörssilistalla, ja sen kaupankäyntitunnus on CONSTI. www.consti.fi