Kotimainen keittiömuotoilu palkittiin: Saari-keittiöille arvostettu Fennia Prize -kunniamaininta

Design Forum Finland palkitsee tänään järjestettävässä gaalassa Saari-keittiöt Fennia Prize ‑kunniamaininnalla. Palkinto myönnettiin yrityksen Silta-keittiömallistolle, joka ennakkoluulottomasti yhdistää keittiö- ja oleskelutilojen kalustesuunnittelua. Silta-malliston muotoilusta vastasi Harri Koskinen ja teknisestä suunnittelusta Saari-keittiöt.

Vuoden 2014 Fennia Prize -muotoilukilpailussa salolainen Saari-keittiöitä valmistava perheyritys Pinjasto Oy nappasi kunniamaininnan. Kovatasoisessa kilpailussa oli mukana kaikkiaan 80 yritystä. Pääpalkinnon sai Ponsse Oy.

Saari-keittiöille palkinto tuli Silta-mallistolla, joka on lanseerattu vuonna 2012. Silta uudistaa ennakkoluulottomasti perinteistä keittiösuunnittelua. Keittiö kohtaa kodin muut tilat yhdistyen kodin sisustukseen osana, joka saa näkyä.

– Silta-mallistossa muotoilu vie alan ajattelua uudelle tasolle ja on yritykselle selkeä kilpailukykytekijä. Kunniamaininnoilla halusimme palkita juuri niitä yrityksiä, joilla muotoilu on olennainen osa liiketoimintaa, kertoo Design Forum Finlandin viestintäpäällikkö Anne Veinola.

Saari-keittiöt on alusta alkaen panostanut vahvasti muotoiluun ja korkeaan laatuun ja Fennia Prize kunniamaininta onkin merkittävä tunnustus pitkäjänteisestä työstä.

– Olemme erittäin iloisia kunniamaininnasta. Se on osoitus arvostuksesta laadukasta suomalaista puusepänosaamista ja perinteisestä keittiösuunnittelusta irrottautuvaa muotoilua kohtaan. Nämä ominaisuudet ovat Silta-malliston ydin, kertoo Saari-keittiöiden toimitusjohtaja Johanna Saari.

Silta-mallistossa muotoilun lähtökohtana oli luoda kalustesarja, joka voi levitä keittiöstä kodin muihinkin tiloihin ja yhdistää kodin tiloja. Olohuoneen puolella näkyvä kirjahylly voi olla toisella puolella keittiökaluste, joka pitää sisällään vaikkapa uunin. Pelkistetty muotoilu, korkeatasoinen työ ja materiaalit sekä muunneltavuus tekevät tuotteista pitkäikäisiä. Kaikki Saari-kalusteet valmistetaan Suomessa.

Johanna Saari, puh: 050 554 4172, johanna.saari@pinjasto.fi

toimitusjohtaja, Saari-keittiöt/Pinjasto Oy

www.saarikitchen.com

Pinjasto Oy on vuonna 1993 perustettu suomalainen perheyritys, joka valmistaa ja markkinoi Saari-keittiöitä ja kodin kiintokalusteita. Yrityksen pääkonttori ja tuotanto ovat Salossa.  Saari-keittiöissä yhdistyvät suomalaiset perinteikkäät puusepäntaidot sekä moderni suunnittelu ja innovatiiviset ratkaisut. Saari-kalusteita myydään Suomen lisäksi Ruotsissa, Norjassa, Iso-Britanniassa, Sveitsissä ja Venäjällä. www.saarikitchen.com