Ocusweep mullistaa näön tutkimuksen ja raportoinnin

Perinteinen näöntarkkuuden mittaaminen paljastaa toimintakyvystämme vain erittäin kapean osan. Täydellinen näkö ei ole pelkästään tarkka – se on myös kirkas, laaja ja nopea. Suomessa kehitetty ainutlaatuinen Ocusweep®-testausmenetelmä mittaa näöntarkkuuden lisäksi kontrastinäköä, näkökenttää ja reaktioaikaa. Kuluttaja saa myös ymmärrettävän ja havainnollisen raportin toiminnallisesta näöstään.

Ocusweep-laitteella voidaan ensimmäistä kertaa mitata kokonaisvaltaista toiminnallista näköä. Ainoana näöntutkimuslaitteena Ocusweep-testi antaa tietoa koko näköjärjestelmän toiminnasta: silmän näkökyvystä aivojen näkötiedon käsittelyn tehokkuuteen ja silmänliikkeiden täsmällisyyteen.

Hyvä toiminnallinen näkö auttaa toimimaan paremmin arjessa ja työssä, liikkumaan ja lukemaan sekä reagoimaan liikenteessä ja urheilussa.

Nyt optikko voi kertoa, miten todella näet

Ocusweep lanseeraa täysin uudenlaisen näöntutkimuksen raportin Messukeskuksessa 13.–14.1.2018 järjestettävässä näkemisen ja silmäterveyden Näe2018-koulutustapahtumassa. Visualisoidun raportin ikonit ja kuvailevat lausunnot kertovat näköterveyden eri osista selkeästi ja havainnollisesti: millaisia ovat testattavan kauko-, pääte- ja lähinäkö sekä kontrastinäkö, näkökenttä ja reaktioaika – ja mitä ne tarkoittavat käytännössä.

Selkeä raportti toimii myös optikon työkaluna entistä parempaan kommunikointiin asiakkaan kanssa.

– Raportti auttaa optikkoa kertomaan asiakkaalle tämän näöstä selkeästi. Se avaa asiakkaalle ymmärrettävästi sen, mitä itse tutkimus kertoo ammattilaiselle, sanoo Silmäaseman optikko Jyrki Riipinen.

Ocusweep tekee oman näköterveyden mittaamisen ja seurannan mahdolliseksi

Ihmiset ovat hyvin kiinnostuneita terveytensä eri osa-alueista. Omaa hyvinvointia ja terveyttä halutaan seurata ja mitata yhä tarkemmin, ja siitä halutaan pitää yksilöllisesti huolta.

– Vasta kun on selkeä tieto omasta näköterveydestä, voi seurata sen kehittymistä ja pitää huolta näöstään. Raportti antaa välineen ymmärtää omaa toiminnallista näköä, sanoo Ocusweep-menetelmän kehittäjä, silmälääkäri Markku Leinonen.

Ocusweep-testissä käyneen on helppo seurata omaa näköterveyttä ja sen kehittymistä, sillä raporteista kertyy henkilökohtainen näköterveyden tietopankki pilvipalveluun. Raportti kertoo myös, millainen oma näkö on verrattuna muihin samaan ikäryhmään kuuluviin.

Varhaiset löydökset auttavat ajoissa hoitoon

Etenevä silmäsairaus aiheuttaa muutoksia näön toimintaan jo ennen kuin ihminen havaitsee niitä itse. Ocusweep-testin tulosten pohjalta optikko voi tarvittaessa suositella silmälääkärin tutkimuksia. Silloin mahdolliset hoitotoimenpiteet voidaan aloittaa ajoissa ja seurata näön kehittymistä säännöllisesti.

____

Executive Vice President Pekka Silvennoinen, Ocusweep
puh. 050 385 99 77, pekka.silvennoinen@ocusweep.com

Ocusweep
Suomalainen innovaatio Ocusweep on näöntutkimusjärjestelmä, joka antaa kokonaisvaltaista tietoa ihmisen näkökyvystä. Laitteen kehittäjä, silmälääkäri Markku Leinonen ja kymmenkunta muuta silmälääkäriä kuuluvat yrityksen suurimpien omistajien joukkoon. Menetelmän mittausmetodeille ja algoritmeille on myönnetty useita patentteja, joiden lisäksi vireillä on patenttihakemuksia. Ocusweep-testejä tehdään jo muun muassa Instrumentarium-optikkoketjun liikkeissä ympäri Suomea, ja järjestelmä on herättänyt merkittävää kansainvälistä kiinnostusta.

www.ocusweep.com