Pappila Penkkala Groupin lakimiehille uusi johtaja – ”Juristinkin työtä voi automatisoida”

Samuli Tuomikoski, 33, on nimitetty Pappila Penkkala Group Oy:n lakiasiainjohtajaksi. Työtehtävä on organisaatiossa uusi. PPG on vuodesta 1993 toiminut yrityspalvelutalo, joka tarjoaa taloushallinnon, saatavienhallinnan ja juridiikan palveluita.

Samuli Tuomikoski uskoo, että lakipalvelut ja juristin työ ovat digimurroksen kynnyksellä. Myös juridiikassa on monia toistuvia ja aikaa vieviä prosesseja, joita voi automatisoida.

– Haastehakemusta ei tehdä kohta enää käsin, juristi vain tarkistaa sen. Uskon, että viiden vuoden sisällä automatiikka pystyy esitäyttämään tai tuottamaan kokonaan merkittävän osan alan perusdokumentaatiosta.

– Juristin rooli muuttuu entistä enemmän konsultoivaksi. Juristi pystyy ymmärtämään ison kuvan, tekemään monimutkaiset tulkinnat ja tunnistamaan riskit, Tuomikoski sanoo.

Yhdistelmä juristia ja ekonomistia

Tuomikoski on oikeustieteen ja valtiotieteiden maisteri, joka on työskennellyt PPG:ssä lakimiehenä vuodesta 2014. Hän ryhtyy johtamaan PPG:n lakiasiain liiketoimintoa, joka toimii Varsinais-Suomessa, Pirkanmaalla ja pääkaupunkiseudulla.

– Samuli on yhdistelmä juristia ja ekonomistia, joka ymmärtää sekä meidän että asiakkaidemme liiketoimintaa syvällisesti. Hänellä on kunnianhimoisia visioita, kuinka lakipalvelut viedään digitaalisesti uudelle aikakaudelle, PPG:n toimitusjohtaja Matias Mäenpää kertoo.

PPG:n seuraava kehitysaskel on Dashboard-pilvipalvelu, jossa kaikki asiakasdata on koottu älykkäästi yhteen. Tiedon keruuseen ja dokumenttien täyttämiseen käytettävä aika laskee minimiin.

– Tulevina vuosina keskitymme rutiininomaisten tehtävien automatisointiin. Lakimiehet voivat keskittyä entistä paremmin asiantuntemuksensa ytimeen, asiakkaiden konsultointiin, Tuomikoski kertoo.

– En usko, että digitalisaatio vähentää lakimiesten töitä. Digitalisaatio on tuonut mukanaan uusia juridisia uhkia ja lisännyt nopeutta, joilla kriisejä syntyy

_____

Lisätietoa:
Matias Mäenpää
matias.maenpaa@pappila-penkkala.fi

Lakiasiainjohtaja
Samuli Tuomikoski
samuli.tuomikoski@pappila-penkkala.fi

Pappila Penkkala Group Oy on vuodesta 1993 toiminut yrityspalvelutalo, joka tarjoaa laaja-alaisesti taloushallinnon, saatavienhallinnan ja juridiikan palveluita. Asiakaskunta koostuu yli 5 000 pk-yrityksestä eri puolilta Suomea. PPG:n liikevaihto on yli kolminkertaistunut viimeisen neljän vuoden aikana. Vuonna 2015 yrityksen liikevaihto oli 6,5 miljoonaa euroa. PPG:ssä on 70 työntekijää. PPG:n toimipisteet sijaitsevat Turussa, Tampereella, Espoossa, Porissa ja Tallinnassa. Laskutuspalveluihin keskittyvä Anders Manager Oy on osa Pappila Penkkala Groupia.