Trendikeittiössä minimoidaan hävikki ja luotetaan teknologiaan

Ajan hermoilla olevassa kaupunkikeittiössä korostuvat tuoreus ja teknologia. Nyt pyritään olemaan vastuullisia niin keittiön suunnittelussa kuin ruoanlaitossakin. A la Carten uusi, selkeälinjainen Urban-keittiö yllättää ekologisilla säilytysratkaisuilla ja sähköisillä toiminnoilla.

Keittiön elementtien on vastattava ympäristön ja elämäntyylin muutokseen. Vastuullisuus on korostunut viime vuosina monilla elämän osa-alueilla, ja nyt se näkyy myös kansainvälisissä keittiötrendeissä. Yhä useampi esimerkiksi suosii lähiruokaa ja haluaa kasvattaa ravintonsa itse.

Urbaanissa keittiössä tilaa on usein vähän, joten säilytysratkaisujen merkitys korostuu. Keittiöiden uudenlaiset toiminnallisuudet mahdollistavat yksilöllisten tarpeiden huomioimisen entistä paremmin.

– Kaupungistuminen kiihtyy vuosi vuodelta. Muuttaja tuo kotiseudulta tiedostamattaankin tuttuja elementtejä urbaaniin ympäristöön. 1970-luvulla maalta kaupunkiin muuttanut toi mukanaan pirtinpöydän. Nyt kaupunkikeittiössä halutaan säilyttää oman pihan vihreys ja tuoreus, kertoo Novartin tuotepäällikkö ja sisustusarkkitehti SIO Eeva Kokkonen.

Ekologisuuden vaatimus kasvaa

Urban-keittiön toiminnoissa on huomioitu ajan henki ja trendit. Pihamaan yrttitarhan voi istuttaa kätevästi kaupunkikeittiöön, sillä Urban Garden -kasvivalot ja -laatikot tarjoavat optimaaliset olosuhteet yrttien viljelylle.

– Tekeminen omin käsin, lähiruoka ja yrttien kasvattaminen ovat megatrendejä. Keittiössä kasvavat yrtit ovat todellista puhdasta lähiruokaa, ja ne voi poimia tuoreena ympäri vuoden, Kokkonen sanoo.

Ruokahävikki on merkittävä ympäristöongelma, jonka vähentämiseen jokainen voi helposti vaikuttaa kotikeittiössä. Urbanin ekologiset säilytysratkaisut auttavat vähentämään hävikkiä ja säilyttämään raaka-aineet tuoreina.

Tekniset yksityiskohdat yllättävät

Keittiön toiminnallisuudet ovat paitsi ekologisia myös teknisiä. Sähköiset toiminnallisuudet helpottavat kotikokin arkea ja auttavat ratkaisemaan säilytyspulmia – ja innostavat kokkauspuuhiin myös teknologialla hifistelijät.

Piiloon ja esille -toiminto tuo keittiövälineet esille napin painalluksella ja säilyttää keittiön linjakkuuden. A la Carten Urban-keittiön uusi innovaatio, nouseva kulmamekanismi, hyödyntää kulmat kätevänä säilytystilana. Sähköisesti nousevan ja laskevan Found-seinäkaapin takaosasta laskeutuu avolokerikko välitilaan nappia painamalla.