Túlka uudisti tulkkauksen: ammattitulkki sekunneissa akuutteihin tilanteisiin

Suomalainen mobiilitulkkauspalvelu Túlka mullistaa tulkkausalan tuomalla ammattitulkit välittömästi tulkkaustilanteeseen älypuhelimen kautta. Videoteknologiaa hyödyntävä mobiilisovellus ei edellytä ennakkovarausta ja välittää tulkkeja 24/7. Valikoimassa on tällä hetkellä neljätoista kieliparia ja uusia otetaan mukaan jatkuvasti.

Kasvaneen maahanmuuton ja kansainvälistyvän yritystoiminnan myötä tulkkauspalveluiden tarve on lisääntynyt rajusti Suomessa. Vuonna 2016 perustettu Túlka ravistelee alan käytäntöjä tarjoamalla koulutetun ammattitulkin tulkkaustilanteiden äärelle muutamassa sekunnissa. Älypuhelinsovelluksen kautta saa koulutetun ammattitulkin videoyhteyden päähän ilman ennakkovarausta mihin vuorokaudenaikaan tahansa.

–      Tulkkien ja heitä tarvitsevien toimijoiden pitää kohdata aiempaa nopeammin ja helpommin, kun tarve ammattitulkeille on usein akuutti esimerkiksi maahanmuuttajien parissa työskentelevillä. Videolla katsekontakti säilyy tulkin ja tulkattavan välillä ja kehonkieli, ilmeet ja tunteet välittyvät lähes yhtä hyvin kuin läsnäolotulkkauksessa, sanoo Túlkan toimitusjohtaja Lauri Hyry.

Hinnoittelu on yksinkertainen: vain toteutuneista tulkkausminuuteista laskutetaan. Túlka tekee lisäksi yhteistyötä alan muiden toimijoiden kanssa ja tarjoaa kehittämäänsä mobiilitulkkausalustaa heidän käyttöönsä. Tulkkauspalveluita tarjoavat yritykset voivat käyttää Túlkan tulkkeja omien palveluidensa rinnalla äkillisissä tulkkaustarpeissa.

Asiakas saa palvelua omalla äidinkielellään

Vantaan maahanmuuttajapalveluissa on Túlkan ansiosta valmius reagoida nopeisiin tulkkaustilanteisiin ammattimaisesti.

–      Aiemmin maahanmuuttajataustaiset työntekijämme ovat joutuneet toimimaan tulkkeina eri tilanteissa. Túlkan myötä heidän aikaansa on vapautunut oman työn tekemiseen. Työntekijämme korostavat Túlkan helppoutta ja sujuvuutta: aikaa ei mene tulkkien varaamiseen ja ympäriinsä soittelemiseen. Ja koska tulkkia ei tarvitse varata etukäteen, peruuntuneet tapaamisetkaan eivät tuota päänvaivaa. Mikäli asiakas ei saavukaan paikalle, jätämme vain  tulkkauspyynnön tekemättä, sanoo Vantaan maahanmuuttajapalveluiden palvelupäällikkö Hilkka Linderborg.

Túlka mullistaa myös tulkkien työtavat: koulutetut ammattitulkit voivat tehdä älypuhelinsovelluksen kautta tulkkausta joustavasti etätyönä silloin kun itselle parhaiten sopii. Etäyhteyden avulla tulkkien resursseja vapautuu tulkkaukseen, kun työhön perinteisesti kuuluva matkustaminen vähenee merkittävästi. Tulkkaus on myös helppo sovittaa muun työn ohella tehtäväksi työksi.

Túlka aloitti toimintansa vapaaehtoisvoimin toimivana vertaistulkkauspalveluna, mutta keskittyy nykyään ammattitulkkaukseen korkean kysynnän vuoksi. Túlkan tyypillisiä asiakkaita ovat eri viranomaispalvelut, ja sovellusta pilotoidaan tällä hetkellä myös turismialalla. Túlka rekrytoi jatkuvasti etenkin kurdin, arabian, persian, somalin ja kiinan kielen ammattitulkkeja.

Lauri Hyry,

Toimitusjohtaja, Tulka Oy

lauri@tulka.com, puh. 040 7224 068

Riitta Rainio,

Liiketoimintajohtaja, Tulka Oy

riitta@tulka.com, puh. 040 7487 444

Tùlka on suomalainen vuonna 2016 perustettu teknologiayhtiö, joka tarjoaa mutkatonta mobiilitulkkausta älypuhelimen sovelluksen välityksellä. Tùlka yhdistää etätulkkauksen ja läsnäolotulkkauksen parhaat puolet videoteknologiaa hyödyntämällä. Tùlka-sovellus tarjoaa ammattitulkin ympäri vuorokauden välittömästi, ilman ennakkovarausta. Tùlkan tulkit ovat koulutettuja ammattitulkkeja, jotka ovat läpäisseet vaativat kielitestit. Tùlkan omistavat Barona Group ja Reaktor Ventures.