Tutkimus: Huvipuisto kesän suosikkilomakohde

Reilu viidennes suomalaislapsista kertoo huvipuiston olevan heidän tulevan kesän suosikkilomakohteensa. Huvipuistot tarjoavat lapsille ikimuistoisia hetkiä: viidennes lapsista kertoi kaikkien aikojen parhaaksi kesälomamuistokseen huvipuistossa käynnin. Tulokset käyvät ilmi Huvivaltio PowerParkin Taloustutkimuksella teettämästä tutkimuksesta.

Lasten ensi kesän suosikkilomakohde on huvipuisto. Reilu viidennes (23 %) PowerParkin Taloustutkimuksella teettämään tutkimukseen vastanneista lapsista nosti huvipuiston ykköseksi. Huvipuiston ohella suosittuja lomakohteita olivat laivaristeily (18 %), vesipuisto (16 %) ja kesämökki (12 %).

– Huvipuisto on hyvä lomakohde koko perheelle, siellä viihtyvät kaikki ja siksi uskoisin huvipuistojen vuodesta toiseen houkuttelevan ihmisiä.  PowerPark tarjoaa 130 hehtaaria ikärajatonta riemua, ja voimme ylpeästi sanoa, että olemme Suomen hauskin paikka, kertoo Huvivaltioksi julistautuneen PowerParkin johtaja Mikko Kiviluoma.

Huvivaltio PowerPark tuottaa huvinvointia mm. Suomen suurimman puuvuoristoradan ja Euroopan suurimman sisäkartingradan avulla. Huvipuiston kesän uutuus on koko perheen yllättäviin ja hauskoihin tehtäviin tempaava Fun House -talo, jossa seikkaillaan rakennustyömaan läpi erilaisia tehtäviä suorittaen. Lisäksi PowerParkista löytyy 5D-elokuvateatteri, Hevoskeskus ja Satumaa perheen pienimmille sekä juuri avautunut RoadHouse-liikekeskus, joka tarjoaa monipuoliset shoppailu- sekä kahvila- ja ravintolapalvelut.

Lomamuistoja perheen yhteisestä tekemisestä

Parhaat lomamuistot kyselyyn vastanneille lapsille syntyvät ulkomaanmatkojen (25 %) lisäksi huvipuistosta (20 %). Avoimet vastaukset Mikä on mukavin kesälomamuistosi -kysymykseen kertovat, että parhaisiin lomamuistoihin liittyy vahvasti perheen kanssa yhdessä vietetty aika.

”Lomalla, kun isä ja äiti ei ole töissä ja olemme koko perhe yhdessä. Pelaamme, uimme, tutkimme ympäristöä ja kävelemme rannalla. Ja saa valita itselleen jotain kivaa”

”Käytiin powerpark huvipuistossa koko perheen kanssa. Huvipuisto on kaikista kivointa.”

Yli puolet (57 %) kyselyyn vastanneista haluaisi tehdä enemmän asioita perheensä kanssa.

– Huvivaltiona haluamme olla mukana luomassa lapsille ja koko perheille iloisia hetkiä ja hyviä muistoja. Haluamme muistuttaa perheitä yhteisen ajan ja yhteisen tekemisen tärkeydestä. Sitä toi esille myös PowerParkin Lasten neuvosto, joka luovutti huhtikuussa aiheesta vetoomuksen ministeri Risikolle.

TUTKIMUS LASTEN JA NUORTEN VAPAA-AJASTA

Kysely lasten vapaa-ajan vietosta toteutettiin Taloustutkimus Oy:n internet-paneelissa 14.–24.2. 2014 välisenä aikana. Tutkimukseen vastasi tiedonkeruuajanpuitteissa hyväksytysti 516 vastaajaa.  Kohderyhmänä oli 7–14-vuotiaat lapset ja heidän vanhempansa. Tutkimuksen kenttätyö toteutettiin niin, että kohderyhmään kuuluvien lasten vanhemmille lähetettiin kutsu tutkimukseen ja he pyysivät lasta vastaamaan kysymyksiin. Tarvittaessa aikuinen kirjasi lapsen vastauksen lomakkeelle.

- Miltei puolet (46 %) lapsista haluaisi viettää enemmän aikaa perheen kanssa

- Yli puolet (57 %) lapsista haluaisi tehdä enemmän asioita perheen kanssa

Mitä asioita haluaisit tehdä perheen kanssa?

• Mennä huvipuistoon/liikuntaseikkailupuistoon tms. (53 %)
  • Mennä elokuviin/teatteriin (45 %)
  • Pelata kotona pelejä, kuten Afrikan tähti, WII, Play Station jne. (40 %)
  • Urheilla, esim. uida, hiihtää, luistella... (39 %)

Mikä seuraavista olisi ensi kesän suosikkilomakohteesi Suomessa?

• Huvipuisto (23 %)
  • Laivaristeily (18 %)
  • Vesipuisto (16 %)
  • Kesämökki (12 %)
  • Kylpylä (10 %)
  • Seikkailu- tai teemapuisto (kuten Flow Park tai Muumimaailma) (7 %)
  • Kaupunkiloma (7 %)
  • Kesäleiri (3 %)
  • Retkeilypäivä luonnossa (3 %)
  • Eläintarha (2 %)

Millainen on sinun kaikkein paras kesälomamuistosi? (avoin kysymys, vastaukset luokiteltu)

• Ulkomaanmatka (25 %)
  • Huvipuisto/seikkailupuisto/teemapuisto/eläintarha (20 %)
  • Kesämökki (oma, vuokrattu, sukulaisten, tuttavien) (13 %)
  • Matkailu kotimaassa (13 %)

Lisätiedot:

Mikko Kiviluoma, johtaja, Huvivaltio PowerPark

p. 050 383 6651, mikko.kiviluoma@powerpark.fi

www.powerpark.fi

Marko Perälahti, tutkimusjohtaja, Taloustutkimus

p. 040 5305410, marko.peralahti@taloustutkimus.fi

www.taloustutkimus.fi

PowerPark on vuonna 2000 avattu elämyspuisto Etelä-Pohjanmaalla Alahärmässä. PowerParkissa on mm. huvipuisto, Euroopan suurin sisäkartinghalli, Suomen ensimmäinen 5D-elokuvateatteri, Satumaailma perheen pienimmille Röllimetsineen, Hevoskeskus ja lukuisia majoitus- ja ravintolapalveluja. PowerParkissa käy vuosittain noin 450 000 vierasta.