Antoniuksen ja Kleopatran dramaattinen rakkaustarina kiehtoo

Antoniuksen ja Kleopatran rakkaustarina on yksi maailmanhistorian kuuluisimmista. Heidän romanssinsa kaikessa myyttisyydessään ja ylellisyydessään on Shakespearen tavoin kiehtonut myös kirjailijoita ja elokuvakäsikirjoittajia. Adrian Goldsworthy esittää uusimpien historiallisten ja arkeologisten lähteiden tukemana teoksessa Antonius ja Kleopatra (Ajatus Kirjat), millaisia ihmisiä ja hallitsijoita he olivat. Kirja selvittää myös, kuinka Antoniuksen ja Kleopatran suhde liittyi antiikin suureen valtataisteluun Egyptin, Rooman ja hellenistisen maailman välillä.

”Antoniuksen ja Kleopatran tarina kertoo paitsi rakkaudesta, myös politiikasta, sodasta ja kunnianhimosta. Se ei ehkä ole sellainen tarina, jonka odotamme lukevamme eikä ehkä sellainen, johon haluaisimme uskoa, mutta se on kuvaus kiihkeästä elämästä ajalta, jolloin maailma oli muuttumassa perusteellisesti”, Goldsworthy kuvailee.

Roomalaiskonsuli Marcus Antonius oli aikanaan Rooman vaikutusvaltaisin mies. Useimmat muistavat hänet kuitenkin lähinnä Caesarin alaisena ja Egyptin kuningatar Kleopatran rakastajana. Kleopatra kaikessa loistokkuudessaan ja älykkyydessään jätti rakastettunsa kevyesti varjoonsa, vaikka hänen vaikutusvaltansa olikin paljon vähäpätöisempää kuin Antoniuksen.  Kleopatran lumovoimaa todistaa kuitenkin se, että hän on kenties ainut nainen, joka muistetaan yli kahden vuosituhannen takaa. Hän on ehkä maailman kuuluisin ”femme fatale”, nainen joka vietteli kaksi aikansa vaikutusvaltaisinta miestä. Kauniina, aistillisena, vastustamattomana ja häikäilemättömänä hän sekoitti ensin Julius Caesarin pään.

Kun Kleopatra sitten lopulta valloitti Antoniuksen, he taistelivat yhdessä voittaakseen valtakunnan, mutta hävisivät valtataistelun. Näin ollen Antonius ja Kleopatra eivät muuttaneet maailmaa millään merkittävällä tavalla, kuten esimerkiksi Caesar ja Augustus. Sitä vastoin heidän dramaattiset itsemurhansa ruokkivat heihin kohdistuvaa kiinnostusta enemmän kuin mikään muu.

Adrian Goldsworthy
Tohtori Adrian Goldsworthy (s.1969) on kirjoittanut monia Rooman historiaa käsitteleviä kirjoja, kuten Rooman puolesta (2006), Caesar (2007) ja Rooman valtakunnan tuho (2009). ”Saatuani Caesarin valmiiksi halusin tietenkin ottaa välimatkaa ensimmäiseen vuosisataan eKr. ja tutkia Rooman valtakunnan heikentymistä ja romahdusta lännessä. Se johtui pitkälti siitä, etteivät mitkään aikakautta käsittelevät kirjat tuntuneet selittävän tapahtumia minua tyydyttävällä tavalla. Samoin tunne, ettei oikein missään tehty oikeutta Antoniuksen ja Kleopatran tarinalle, sai minut vakuuttumaan, että seuraavaksi oli kirjoitettava heistä”, Goldsworthy kertoo.

Goldsworthyn edellisestä kirjasta, Rooman valtakunnan tuho, sanottua:

”Goldsworthy kertoo tarinan kiehtovasti ja käyttää taitavasti lähteitä. Lukija eläytyy kohtalokkaisiin tapahtumiin aivan kuin huikeaan jännitysnäytelmään.”
–Savon Sanomat

”Goldsworthy kirjoittaa pikkutarkkaa tapahtumahistoriaa, josta lopussa muodostuu vaikuttava synteesi.”
–Turun Sanomat

Adrian Goldsworthy, Antonius ja Kleopatra
alkuteos Antony and Cleopatra
suomentanut Heikki Salojärvi