Bestsellerkirjailijan aikuisten sadut hätkähdyttävät ja yllättävät

Irlantilaiskirjailija Cecelia Ahern, 30, keikkuu teoksillaan vuodesta toiseen bestsellerlistojen kärjessä ympäri maailman. Hänen kirjojaan myydään yli 50 maassa ja ne ovat kahmineet lukuisia palkintoja. Tyttö peilissä (Gummerus) -kirjan maagisissa ja mieleenpainuvissa saduissa arki ja fantasia yhdistyvät Ahernille tyypilliseen tapaan valloittavasti ja kepeästi, synkistäkin sävyistä huolimatta.

Tyttö peilissä sisältää kaksi taianomaista tarinaa rakkaudesta, menetetyistä mahdollisuuksista, vääristä päätöksistä ja niiden kauaskantoisista seurauksista. Novellit Tyttö peilissä ja Muistojentekijä leikkivät mielikuvituksella ja kääntävät kaiken nurin kurin.

Ensimmäisessä tarinassa Lilan sokea isoäiti ei voi sietää peilejä, vaan on peittänyt kaikki mustilla kankailla. Kun Lila hääpäivänsä aamuna vetää kankaan syrjään peilin edestä ja kumartuu katsomaan itseään, ovat seuraukset pelottavat…

”Vierashuone haisi kostealta ja tunkkaiselta kuin konsanaan tila, jota ei koskaan tuuletettu tai siivottu, ja siellä oli jäätävän kylmä, sillä huonetta ei ollut lämmitetty yli kolmeenkymmeneen vuoteen. Lila tunsi itsensä tuhmaksi koulutytöksi, kun hän veti mustan kankaan syrjään ja puolittain odotti, että sen takaa hyppäisi esiin jokin hirviö. Hänellä oli sydän kurkussa. Mutta kun kangas valahti lattialle, näky sai hänet hätkähtämään.”

Toisessa tarinassa sydämensä särkenyt mies on keksinyt koneen, jolla voi luoda uusia muistoja. Kone auttaa tekemään monta ihmistä onnelliseksi, mutta sen keksijää uudet muistotkaan eivät voi auttaa. Palkattuaan salaperäisen apulaisen mies päättää kuitenkin antaa myös itselleen uuden mahdollisuuden.

"Ahern on aikaa sitten todistanut olevansa erinomainen aikuisten satujen kirjoittaja. Hänen maaginen realisminsa muistuttaa niistä mahdollisuuksista, jotka unohtuvat usein arjessa."
–Independent (Irlanti)

Cecelia Ahernin edellisestä romaanista, Mitä huominen tuo tullessaan (2010), sanottua:

”Kasvukertomuksen lisäksi juoni kehittyy kuin jännitystarina, joka pitää aikuisenkin lukijan loppuun asti otteessaan.”
–Elle

”Romaani on hykerryttävän hauska, lämmin ja älykäs, siis oikea aikuisten naisten satu.”
–Iltalehti Ilona

Cecelia Ahern
Dublinissa asuva Cecelia Ahern (s. 1981) on Irlannin rakastetuimpia kirjailijoita. Hänen kirjojaan on myyty kaiken kaikkiaan yli 10 miljoonaa kappaletta. Hänen huiman menestyksen saaneesta esikoisromaanista P.S. Rakastan sinua tehtiin myös samanniminen elokuva. Tuottelias pienen lapsen äiti on käsikirjoittanut myös Nelosen esittämää Samantha (Samantha Who?) -sarjaa. Ahernin kahdeksas romaani, The Time of My Life, ilmestyy suomeksi syksyllä 2012.

www.cecelia-ahern.com

Cecelia Ahern, Tyttö peilissä
alkuteos Girl in the Mirror
suomentanut Terhi Leskinen