• Gummerus/

Camilla Läckbergin uusin Fjällbacka-romaani on vielä edeltäjiäänkin kiehtovampi mysteeri

Enkelintekijä on Camilla Läckbergin kahdeksas Fjällbackan kylästä ja kirjailija-poliisipariskunta Erica Falckista ja Patrik Hedströmistä kertova kirja. Ruotsin suosituimpiin kirjailijoihin kuuluva Läckberg on myös koko Euroopan kuudenneksi myydyin kirjailija, ja hänen rikosromaanejaan on myyty 37 kielellä yli 12 miljoonaa kappaletta. Koukuttavien jännäreiden suosio vain kasvaa teos teokselta.

”Hiljaisuus kaikui pyykkituvan seinistä, ja hän istuutui lattialle ja painoi päänsä polvien väliin. Talo piti häntä niin tiukassa otteessa, että hän pystyi hädin tuskin hengittämään, ja vangittuna olemisen tunne voimistui päivä päivältä. He olivat matkalla kohti tuhoa, eikä hän voinut tehdä mitään sen estämiseksi, ei yhtään mitään.”

Pääsiäinen vuonna 1974 Valön saaressa Fjällbackan liepeillä. Ruokasaliin on katettu hieno pääsiäisateria, mutta kaikki paitsi perheen yksivuotias tytär Ebba ovat poissa. Oliko kyseessä rikos, vai katosiko perhe omasta halustaan? Arvoitus ei koskaan ratkea.

Vuosikymmenien päästä Ebba ja hänen aviomiehensä Mårten palaavat Valön saareen. He ovat hiljattain menettäneet kolmevuotiaan poikansa, ja yrittäessään selvitä surustaan he ovat päättäneet avata majatalon vanhaan sisäoppilaitokseen, jota Ebban isä aikanaan johti ankaralla kädellä. Ebba ja Mårten ovat hädin tuskin ehtineet asettua aloilleen, kun he joutuvat tuhopolttoyrityksen kohteeksi. Ja kun he taloa remontoidessaan ryhtyvät poistamaan ruokasalin lattialautoja, löytyy niiden alta kuivunutta verta… Mitä Ebban perheessä oikein tapahtui – ja mitä kummaa on meneillään nyt?

Kirjailija Erica Falck tuntee tapauksen taustat ja suvun naisten traagisen, monen polven päähän ulottuvan historian. Hän päättää selvittää mysteerin, joka on herännyt jälleen henkiin.

”Uteliaisuus sai hänen koko ruumiinsa kihelmöimään, mutta hän hillitsi itsensä. Hän pysyi vaiti ja tähyili Valötä kohti varjostaen kädellä silmiään. Kun he ohittivat saaren hitaasti, hän erotti ison valkoisen talon. Saisikohan kukaan koskaan selville, mitä siellä oli tapahtunut silloin vuosia, vuosia sitten?”

Camilla Läckberg
Camilla Läckberg (s. 1974) on varttunut Ruotsin länsirannikolla pienessä Fjällbackan kylässä, samassa jonne hänen rikosromaaninsa sijoittuvat. Nykyään hän asuu lastensa kanssa Tukholman lähistöllä.

Monitasoisissa ja oivaltavissa rikosromaaneissaan Läckberg yhdistää onnistuneesti Agatha Christie -tyylisen dekkarin moderniin trilleriin. Tarmokasta, nokkansa joka paikkaan työntävää päähenkilö Erica Falckia voisi jopa pitää 2010-luvun neiti Marplena. Läckberg saa innoituksen psykologisiin rikosromaaneihinsa usein todellisista tapahtumista, ja häntä kiehtovat erityisesti henkilöiden motiivit.

Camilla Läckberg: Enkelintekijä
Änglamakerskan