• Gummerus/

Camilla Läckbergin yli 12 miljoonaa kappaletta maailmalla myynyt Fjällbacka-sarja jatkuu

Ruotsin menestyneimmän naisdekkaristin Camilla Läckbergin Leijonankesyttäjä (Gummerus) on yhdeksäs kirjailija Erica Falckista ja poliisi Patrik Hedströmistä kertova romaani. Se on tarina perhetragedioista, sirkusmaailmasta, kadonneista tytöistä ja käsittämättömästä julmuudesta, johon vain ihminen kykenee. Kirjan tapahtumat sijoittuvat Läckbergin synnyinseudulle pieneen Fjällbackan kylään Ruotsin länsirannikolle. Camilla Läckbergin kirjoja on julkaistu yli 50 maassa, ja hän on yksi Euroopan luetuimmista kirjailijoista.

Fjällbackan kylää piinaa sekä hyisen kylmä talvi että kammottavat uutiset. Nuori tyttö kävelee vähissä vaatteissa suoraan lumisesta metsästä tielle ja jää ohiajavan auton alle. Kyseessä on neljä kuukautta aikaisemmin kadonnut hevostyttö Victoria, jonka ruumiissa on jälkiä kidutuksesta. Patrik Hedström poliisikollegoineen tutkii tapausta, ja pian käy ilmi, että nuoria tyttöjä on kadonnut jälkiä jättämättä myös läheisten poliisipiirien alueella.

Patrikin vaimon Erica Falckin pitää kiireisenä kolmen päiväkoti-ikäisen lapsen täyttämä arki ja tekeillä oleva kirja sirkustaiteilijamiehensä murhasta tuomitusta Laila Kowalskasta. Erica tekee tapansa mukaan omia tutkimuksiaan, sukeltaa syvälle 1960-luvulla paikkakuntaa kuohuttaneisiin kauhujen talon tapahtumiin ja tutustuu murhatuomiotaan vankilassa istuvaan Lailaan. Nainen salaa selvästikin jotain ja seuraa intensiivisesti viime päivien uutisia.

Leijonankesyttäjässä kulkee rinnan kaksi aikatasoa, jotka Läckberg kietoo mestarillisesti yhteen. Tarkka psykologinen ihmiskuvaus tuo henkilöt lähelle lukijaa, ja yllättävät juonenkäänteet pitävät tiukasti otteessaan viimeisille sivuille asti.

Ruotsin dekkariprinsessan Camilla Läckbergin kirjoihin on helppo ihastua. Ne ovat maanläheisiä, yllätyksellisiä ja ajatuksia herättäviä. Mikään niissä ei ole koskaan mustavalkoista: hyvikset ovat epätäydellisiä ja pahikset inhimillisiä. Jossain tarinan uumenissa piilee myös aina pieni totuudensiemen, ja se vasta koukuttavaa onkin.
– Me Naiset

Camilla Läckberg
Camilla Läckberg (s.1974) on varttunut Ruotsin länsirannikolla pienessä Fjällbackan kylässä, samassa jonne hänen rikosromaaninsa sijoittuvat. Nykyään hän asuu Gamla Enskeden puutarhakaupunginosassa Tukholmassa avomiehensä ja kolmen lapsensa kanssa.

Camilla Läckberg, Leijonankesyttäjä
alkuteos Lejontämjaren
suomentanut Outi Menna

Lisätietoja sekä arvostelukappale- ja kuvapyynnöt