• Gummerus/

Dna-tutkija Jari Louhelainen päivittää Viiltäjä-Jack-tapauksen tiedot suomeksi julkaistavassa kirjassa

Russell Edwardsin ja Jari Louhelaisen nyt suomeksi julkaistava kirja Viiltäjä-Jack – Kuinka paljastimme murhaajan (Gummerus) herätti ilmestyessään ristiriitaisia tunteita Britanniassa, missä Viiltäjä-Jack on viihdeteollisuutta. Kirja kertoo maailmankuulun murhamysteerin selvitystyöstä ja nykyaikaisen rikostutkimuksen mahdollisuuksista. Jari Louhelainen on kirjoittanut kirjan suomennokseen kiinnostavaa lisätietoa tapauksesta. Hän paljastaa kuinka tutkimusryhmää painostettiin ja sen viestintää vakoiltiin ja kuinka paljastusta seurannut mediamyllytys muutti hänen elämäänsä. Louhelainen vastaa myös kritiikkiin, jota kirja sai tultuaan julkaistuksi. Jari Louhelainen vierailee Helsingissä 26.–27.8.

Vuonna 1888 Lontoon Whitechapelissa murhattiin raa’asti useita naisia. Viiltäjä-Jackiksi nimettyä sarjamurhaajaa ei saatu koskaan kiinni eikä hänen henkilöllisyyttään pystytty paljastamaan 126 vuoteen. Sitten liikemies Russell Edwards osti huutokaupasta murhapaikalta löytyneen saalin ja pyysi dna-tutkija Jari Louhelaisen avukseen.

Kirja kuvaa mukaansatempaavasti Edwardsin tekemää selvitystyötä ja Louhelaisen tutkimuksia. Dramatiikkaa vuosia kestäneestä työstä ei puuttunut. Viiltäjä-Jackin tapaus on muuttanut molempien miesten elämän.

Russell Edwards
Russell Edwards, 48, on brittiläinen yrittäjä ja "ripperologi", Viiltäjä-Jack-harrastaja.

Jari Louhelainen
Dna-tutkija Jari Louhelainen asuu Yorkshiressä ja työskentelee Liverpoolissa, Englannissa tutkijana. Hän avustaa myös rikostutkinnoissa ja on kouluttanut suomalaisiakin tutkijoita.

Viiltäjä-Jack – Kuinka paljastimme murhaajan
Ovh 36 €