Ehkäise syöpää syömällä oikein

Miksi rintasyöpä on harvinaisempi japanilaisilla kuin amerikkalaisilla naisilla? Ja miksi sen riski on Amerikkaan muuttaneilla japanittarilla jo toisessa povessa yhtä suuri kuin paikallisella väellä? Syöpälääkäri David Khayat väittää, että kolmannes syöpätapauksista liittyy ravintoon. Jokaisessa maassa on omanlaisensa ruokakulttuuri, ruokateollisuus ja viljelyskäytännöt lannoitteineen ja myrkkyineen. Teoksessa Syötkö riskiruokaa? (Gummerus) Khayat opastaa, mitkä ravinnosta saatavat hivenaineet kiihdyttävät syöpäsolujen kasvua ja mitkä taas torjuvat sitä.

Paras tapa torjua syöpää on sen ennaltaehkäisy. Ehkäisykeinoja ovat terveet elämäntavat, etenkin tupakoimattomuus, mutta myös oikea ruokavalio. Syöpää ei toki voi täysin torjua, mutta ottamalla huomioon eri ravintoaineiden vaikutukset voidaan ainakin pienentää syövänsaantiriskiä.

Hedelmät ja vihannekset ovat syöpävaarallisuudessaan kirkkaasti ykkössijalla nitraatteineen, nitriitteineen, hyönteismyrkkyineen ja muine kemikaaleineen. Tutkimuksen mukaan suurimmat torjunta-ainejäämät löytyivät paprikoista, tomaateista, purjosipulista, lehtisalaatista, mansikoista, mandariineista ja viinirypäleistä. David Khayat suosittelee luonnonmukaisesti viljeltyjä hedelmiä ja vihanneksia, sillä huuhtelukaan ei poista jäämiä kokonaan.

Myös kalaa pidetään hyvin terveellisenä ravintona, mutta tietyt kalat ovat syöpää aiheuttavien raskasmetallien saastuttamia. Saastuneisuuden aste vaihtelee kalojen ja kalastusalueiden välillä kuitenkin paljon. Kirjassa neuvotaan mitä kaloja ja kalastusalueita on syytä välttää ja mitä taas suosia. Suomen sisävesien kaloissa esimerkiksi lyijy- ja kadmiumjäämät ovat selvästi sallittuja enimmäispitoisuuksia pienempiä, ja näin ollen ne ovat suositellumpia kuin saastuneen Itämeren kalat.

David Khayat muistuttaa, ettei minkään ravintoaineen poistaminen ruokavaliosta tai jonkin toisen lisääminen estä syöpää. Yksi ja sama suositus ei voi sopia kaikille, sillä ihmisten aineenvaihdunnassa on eroja. Kirjasta voi valita itselleen sopivat ravinto-ohjeet sen mukaan onko mies vai nainen, vaihdevuodet ylittänyt vai nuorempi, tupakoiva vai tupakoimaton ja onko suvussa ollut syöpää.

David Khayat
David Khayat (s. 1956) opiskeli lääketiedettä Ranskassa. Hän erikoistui syöpälääkäriksi, ja vuonna 1985 hänestä tuli lääketieteen tohtori. Khayat on hoitanut syöpäpotilaita 30 vuoden ajan. Mittavan kansainvälisen uran luonut Khayat on emeritusprofessori muun muassa Suzhoun instituutissa Kiinassa ja Matsumoton yliopistossa Japanissa. Vuodesta 2004 hän on toiminut puheenjohtajana Cancer National Institutessa.

Syötkö riskiruokaa? – Syöpälääkärin paljastuksia ruoan terveysvaikutuksista
alkuteos Le Vrai Régime Anticancer
suomentanut Mikko Valtasaari
Ovh 33 €