Elias Koskimiehen korusähkeet eivät säästä ketään

Ohjaaja-käsikirjoittaja Elias Koskimies piiskaa pelottomasti vallankäyttäjiä ja julkisuusnarkkareita esikoisteoksessaan Korusähkeitä (Gummerus). Se on heittäytyvä päiväkirja, yhden miehen sateenkaariperheen ainoan edustajan avoin tilitys, jossa osansa saavat poliitikot, julkkikset, media ja etenkin Koskimies itse.

"Tuntuu kuin kävelisin läpi viettien puutarhan päätyäkseni lietelanta-altaan ääreen, jossa Jarmo Korhonen odottaa minua piukeissa uimahousuissan. Hän sanoo: ’Uuh, olen tuhansien salaisuuksien mies.’ Minä sanon: ’Olen salaperäinen nektariini.’ Hän ottaa minut kuin lihava buddha."

Korusähkeitä on muodoltaan päiväkirja viimeisen vuoden ajalta. Päiväkirjurimme osallistuu tapahtumiin konsultoimalla vaikuttajia ja laatimalla näille korusähkeitä. Merkittävänä dialogistina hänen keskustelukumppaninsa ulottuvat Matti Klingestä Helena Lindgreniin ja Marja Tiurasta Sofi Oksaseen. Korusähkeissä asioista ja ihmisistä puhutaan niiden oikeilla nimillä, ja televisioviihteen tekijänä Koskimies tietää, mistä kirjoittaa.

”Sofi Oksanen on jättänyt minulle telexin. ’Ei vittu miks musta ei oo puhuttu kuukautee miks stop mitä teen stop mä haluun olla yhteiskunnallinen puheenaihe number one stop vittu itsariko tie julkisuuteen stop vainottu kyynel.’ Katson telexiä ivallisesti. Tämän jälkeen katson ulos, jossa pimeys on juuri raiskaamassa puiden ruskaa. Kuulen myös syksyiset kopisevat askeleet, tuulenvireen ja matalalla loistavan auringon. Myöhemmin kuulen Sofin ja Imbin hakeutuneen Talent Suomen karsintoihin hämmentävällä performanssillaan, jossa Imbi ohjaa radio-ohjaimella Venäjän kotkan lailla liitelevää Sofia Peacock-teatterin rakenteissa.”

Satiirin kuninkaaksi tituleerattu Koskimies ohjaa parhaillaan ensimmäistä pitkää elokuvaansa Likainen pommi, lajina tietysti satiiri. ”Hain cateringiin mutta päädyin ohjaaja-käsikirjoittajaksi”, Koskimies kertoo. ”Olen järkyttyneenä katsonut, kuinka nimet Jukka Puotilasta Jussi Vataseen, Malla Malmivaarasta Niina Heralaan ovat suostuneet rooleihin.” Elokuvan ensi-ilta on lokakuussa 2011.

Satiirin aakkoset Koskimies oppi Uutisvuodon käsikirjoittajaryhmässä vuosina 2002–2004. Sen jälkeenkin hän on pysytellyt sinnikkäästi television ja satiirin parissa. ”Presidentin Kanslia oli lempilapseni. Tämän lisäksi tein vahingossa ’Päivät Kuin Unta’ -draama-debyytin maaliskuussa 2010. Musta komedia kertoi kolmesta drag queenista, yhdestä homofobisesta kansanedustajasta, kansanedustajan raskaana olevasta vaimosta ja katastrofista.”

Elias Koskimies
Elias Koskimies (s.1974) on tv-ammattilainen, joka on ohjannut ja käsikirjoittanut mm. Uutisvuotoa ja Presidentin kansliaa. Hänen draamadebyyttinsä Päivät kuin unta nähtiin Ylellä keväällä 2010. Korusähkeitä on Koskimiehen ensimmäinen kirja.

Elias Koskimies, Korusähkeitä
Ovh. 28,25 €

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
Katja Leino, viestintäpäällikkö, p. 0400 132 642 tai 010 6836 204, katja.leino@gummerus.fi