• Gummerus/

Elina Tiilikka kirjoitti ainutlaatuisen esikoisromaanin hapuilevan nuoren naisen erilaisesta vuodesta

Miksi raataa ja siivota toisten sotkuja, kun seksillä voi ansaita ainakin näennäisesti helppoa rahaa? Elina Tiilikan esikoisromaani Punainen mekko (Gummerus) on riipaiseva kertomus parikymppisestä Noorasta, joka liukuu rahapulassa seksityöhön ahtaassa suomalaisessa kaupungissa. Huomenna julkaistava kirja perustuu kirjailijan omakohtaisiin kokemuksiin.

”Kun juttu oli ohi ja pystyin ajattelemaan kokemusta selkeästi, tajusin sen olevan helpoin koskaan ansaitsemani satanen. Ehkä se oli hetken epämukavaa, mutta eikös kaikki työ ollut? Ero oli vain siinä, että tämä kesti paljon vähemmän aikaa kuin työt yleensä.” Laiskuuteen taipuvaiselle Nooralle prostituoidun työn aloittaminen on helppoa. Ei tarvitse muuta kuin maata aloillaan ja kuvitella itsensä toisaalle. Rahaa virtaa, mutta Noora eristäytyy ja muuttuu sulkeutuneeksi, eikä lopettaminen ole helppoa – ei vaikka iho ja itsetunto revitään riekaleiksi. Vuokra on maksettava. Asiakkaita on tyrkyllä. ”[…] joinakin päivinä olin varma, että olisin ikuisesti tässä oravanpyörässä, josta ei yksin ole mahdollista päästä irti. Tunsin häpäiseväni ruumiini ja itseni kokonaan antamalla vieraiden koskea muhun. Yleensä tunne meni ohi seuraavana päivänä, jolloin en ollut muistavinani edellispäivän lupausta lopettaa nämä hommat. Helppo raha oli huumetta, samoin itsensä satuttaminen. Oli helpompaa käpertyä itseensä kuin kohdata suuri ja pelottava maailma.” Punainen mekko on kivulias kuvaus eksyneestä sukupolvesta, jonka tulevaisuutta samentavat epärealistiset haavekuvat. Päähenkilö haluaisi kelvata, mutta epävarmuus ja itseinho ovat aitojen ihmissuhteiden tiellä. Arka, sinnikäs tyttö puhuu avoimesti, ja tuntemuksiin on helppo samastua. ”En halua moralisoida, glorifioida tai selittää prostituutiota. Punainen mekko tarjoaa yhden näkökulman prostituoidun arkeen suomalaisessa pikkukaupungissa. Päähenkilö kiinnostuu helposta rahasta ja eksyy seksityöhön, mutta arki onkin raadollista, jopa itsetuhoista. Harva täyspäiväinen seksityöläinen voi hyvin”, Tiilikka pohtii. ELINA TIILIKKA Elina Tiilikka (s. 1986) asuu suurperheessä pohjanmaalaisessa maalaistalossa, lampaiden ja kissojen keskellä. Nuorena hän haaveili ryhtyvänsä kirjailijaksi, rosvoksi, sukeltajaksi tai laskuvarjohyppääjäksi. Hän harrastaa lautapelejä, kamppailulajeja ja vaatteiden ompelua. Hän pitää sarjakuvien piirtämisestä ja matkustaa mielellään kaukomaille, metropolin sykkeeseen tai trooppisen sademetsän uumeniin. ELINA TIILIKKA, PUNAINEN MEKKO 288 sivua Ovh. 30 €