Gabaldonin kiehtova aikamatka jatkuu

Diana Gabaldonin huippusuosittu aikamatkustaja-Clairen ja hänen rakkaansa Jamien seikkailuista kertova romaanisarja jatkuu. Luiden kaiku (Gummerus) on sarjan seitsemäs osa. Gabaldon kuljettaa tutun vauhdikkaasti tarinaa samanaikaisesti monessa eri ajassa ja paikassa. Hän yhdistää romaanissaan kiehtovalla tavalla ihmissuhderomaania, sotahistoriaa, fantasiaa, aikamatkailua ja menneisyyden arjen kuvausta.

Claire Randall on päätynyt toisen maailmansodan jälkeisestä Englannista aina 1770-luvun Yhdysvaltojen Pohjois-Carolinaan. Hänen onnellinen arkensa rakastamansa miehen, skotlantilaisen Jamie Fraserin, kanssa on vaarassa särkyä kansakunnan vapaussodan vuoksi. Claire, Jamie ja nuori Ian päättävät luovia taistelukenttien läpi rannikolle ja takaisin Skotlantiin. Heidän matkalleen osuu kuitenkin mutkia eivätkä he voi pysyä sivussa taisteluista. Claire yrittää kuitenkin tehdä kaikkensa, ettei Jamie osuisi sodassa kohdakkain aviottoman lapsensa, brittiarmeijan joukossa taistelevan Williamin kanssa.

Clairen tytär Brianna on päätynyt turvallisesti 1980-luvun Skotlantiin miehensä ja kahden lapsensa kanssa. He yrittävät sopeutua takaisin nykyaikaan, mutta seuraavat samalla Briannan vanhempien elämää Clairen kirjeiden kautta. Ne paljastavat vähitellen Clairen ja Jamien kuolemaa väkevämmän rakkauden ja ihmeelliset seikkailut, jotka vaikuttavat myös Briannan ja tämän miehen elämään.

Gabaldonin suosio nojaa hänen kykyynsä yhdistää saumattomasti kirjallisuuden eri lajityyppejä sekä hänen taitoihinsa tarinankertojana. Gabaldon kuljettaa tarinaa vakuuttavasti ja viihdyttävästi niin sumujen verhoamille soille, veren värjäämille taistelukentille kuin hengästyttäviin meritaisteluihin kaapparilaivoilla.

Diana Gabaldon
Diana Gabaldon (s. 1952) on yhdysvaltalainen kirjailija. Hän kouluttautui meribiologiksi ja luonnontieteiden tohtoriksi Kalifornian yliopistossa. Gabaldonin menestyksekäs kirjailijan ura sai alkunsa, kun hän liittyi Internetin kirjoituspiiriin. Satunnaisesti eri kirjoitustöitä tehnyt Gabaldon halusi saada palautetta tekemästään seikkailutarinasta. 1700-luvun Skotlannin ylämaille sijoittunut tarina sai niin paljon kehuja lukijoilta, että Gabaldon uskaltautui lähettämään käsikirjoituksen kustantajalle. Hänen esikoiskirjansa Muukalainen (Outlander) julkaistiin vuonna 1991. Kirjailija asuu miehensä ja kolmen lapsensa kanssa Arizonassa. Tällä hetkellä Gabaldon kirjoittaa aikamatka-sarjan kahdeksatta osaa.

Diana Gabaldon, Luiden kaiku

Alkuperäisteos An Echo in the Bone
Suomentaja Anuirmeli Sallamo-Lavi
Ovh. 45,40 €