Golfaaja kehittyy kilpaillen

Golfia voi pelata monella eri tavalla: sen voi ottaa ulkoiluna, kuntoiluna, sosiaalisena tapahtumana, hauskanpitona, harjoitteluna tai tiukkana kisana. Kaiken perustana on kuitenkin yksi sana: kilpailu. Juha Jormanaisen ja Kim Vatasen teos Golf – Parempi pelikierros (Gummerus) neuvoo eritasoisia golffareita aloittelijoista scratch-pelaajiin tekemään mahdollisimman hyvän tuloksen kilpailussa hauskanpitoa unohtamatta.

Golfia pidetään syystä maailman vaikeimpana pallopelinä. Golf – Parempi pelikierros käy läpi kaikki kisasuoritukseen vaikuttavat seikat pelisuunnitelmasta varustehuoltoon ja oikeanlaisiin kisaeväisiin. Jormanainen ja Vatanen kertovat lyöntipelin, reikäpelin ja monen muun pelimuodon salat ja strategiat sekä varoittavat sudenkuopista, joihin pelaaja kisan aikana usein putoaa. Sanonnan mukaan jokainen pelaaja pelaa itseään vastaan, mutta kisoissa on itsensä lisäksi voitettava vastustajatkin.

”Moni klubipelaaja arastelee kilpailemista ja saattaa jopa pelätä sitä – entä jos olenkin kisan viimeinen? Entä sitten, jonkun sillä sijalla on kuitenkin oltava. Kilpailemisen kautta löydät itsestäsi uusia ulottuvuuksia ja huomaat pelisi paranevan yllättävän nopeasti. Hiili jalostuu timantiksi kovassa paineessa, ja niin golfaajakin kehittyy pelissään parhaiten kilpaillessaan. Kun opit kestämään kisapaineita, saat peliisi uutta hauskuutta. Kun osaat ottaa vastaan yhtäläisellä tyyneydellä niin ykkös- kuin jumbopalkinnonkin, olet kasvanut ihmisenä todella paljon.”

JUHA JORMANAINEN
Juha Jormanainen (s. 1957) on eräkirjailija ja ammattivalokuvaaja. Hän on myös vakaumuksellinen poikamies ja harrastaa kypsiä viinejä, ruoanlaittoa, golfia (hcp 12,3) sekä viherkasvien saattohoitoa. Jormanainen on kirjoittanut ja kuvittanut lukuisia tietokirjoja, kuten Eronneiden ja karanneiden keittokirjan (2007), Metsästäjän käsikirjan (2008) sekä useita golf-oppaita.

KIM VATANEN
Kim Vatanen järjestää suomalaisille yrityksille golfmatkoja ja -tapahtumia sekä opettaa golfia. Kimin rakkain harrastus on taimenen ja lohen kalastus. Hän on kirjoittanut golf-oppaita yhdessä Juha Jormanaisen kanssa.

JUHA JORMANAINEN & KIM VATANEN, GOLF – PAREMPI PELIKIERROS