Hannu Rajaniemen kansainvälinen menestysteos ilmestyi suomeksi

Suomalainen yrittäjä, matemaatikko ja kirjailija Hannu Rajaniemi on niittänyt mainetta, kunniaa ja palkintoja Britanniassa esikoisteoksellaan The Quantum Thief. Niin kriitikoiden kuin lukijoidenkin ylistämästä romaanista povataan kansainvälistä tieteiskirjallisuuden klassikkoa. Gummerus on julkaissut teoksen Antti Aution suomentamana nimellä Kvanttivaras. Edinburghissa asuva Rajaniemi vierailee Suomessa 9.–11. maaliskuuta. Hän on haastateltavana Helsingin Akateemisen kirjakaupan kohtaamispaikalla keskiviikkona 9.3. klo 17.00.

Hannu Rajaniemi solmi kolme englanninkielistä kirjaa kattavan kustannussopimuksen arvostetun englantilaisen Gollancz-kustantamon kanssa vain 24-sivuisen ensimmäisen luvun perusteella. Ensimmäinen romaani The Quantum Thief ilmestyi Britanniassa syyskuussa, ja siitä on otettu jo kuusi painosta. Kirja ilmestyy Yhdysvalloissa toukokuussa ja sen lisäksi myös Saksassa, Espanjassa ja Turkissa. The Quantum Thief voitti englantilaisen Scifi Now -lehden äänestyksessä parhaan esikoisen palkinnon.

Kvanttivaras on häikäisevä, monitahoinen tieteisooppera ja seikkailutarina, joka haastaa lukijan ajatusleikkeihin. Se on romaani tulevaisuuden aurinkokunnasta, jossa Marsin kaupungit liikkuvat, muistot ovat jaettavissa ja aika on kirjaimellisesti rahaa. Romaani kertoo Jean le Flambeur -nimisestä mestarivarkaasta ja huijarista, josta tiedetään vähän, mutta jonka teoista on kuultu kaikkialla. Hän teki kuitenkin yhden virheen ja maksaa siitä nyt virtuaalisessa dilemmavankilassa, jossa vangit pelaavat loputtomia kuolettavia pelejä tuhansia itsensä kopioita vastaan. Mieli-niminen nainen tarjoaa hänelle mahdollisuuden vapauteen, mutta ensin hänen on vietävä loppuun keikka, jossa hän ei aikanaan aivan onnistunut…

”Halusin kirjoittaa sellaisen kirjan, jonka itse halusin lukea, joten on mukavaa, että ylivoimainen enemmistö lukijoistakin on suhtautunut siihen positiivisesti”, Rajaniemi kertoo. ”Toivon, että kirja löytää lukijoita myös science fiction-harrastajien ydinryhmän ulkopuolelta.”

"Vaikuttava esikoisromaani."

– The Guardian

"Yksinkertaisesti loistava kirja."
– Kauppalehti

"Kvanttivaras on vetävä ja ihmeen tuntua pursuava teos, jota ei tahdo päästää käsistään."
– Tähtivaeltaja

Hannu Rajaniemi
Hannu Rajaniemi synty Ylivieskassa vuonna 1978. Luettuaan kuusivuotiaana Jules Vernen kirjan Sukelluslaivalla maapallon ympäri Hannu Rajaniemi halusi rakentaa fuusiokäyttöisen avaruusaluksen. Hän opiskeli matematiikkaa ja teoreettista fysiikkaa Oulun ja Cambridgen yliopistoissa ja väitteli tohtoriksi säieteoriasta Edinburghin yliopistossa. Nykyisin hän työskentelee perustajajäsenenä Think Tank Maths -konsulttiyrityksessä. Rajaniemen novelleja on julkaistu lehdissä ja antologioissa Suomessa, Iso Britanniassa ja Yhdysvalloissa. Hannu ajattelee mielellään tulevaisuutta ja elefantteja.

Lisätietoja, haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt