Heikki Kahilan ääneen eletty elämä

Ääneen elettyä on kokoelma Heikki Kahilan muistoja ja kertomuksia menneestä Suomesta. Se on tarina paperitehtaan kupeessa kasvaneesta pojasta, joka näki television kokeilulähetyksen Stockmannin näyteikkunassa ja josta kasvoi koko kansan ääni, Meidän Heikki.

”Töitteni ansiosta olen saanut elää suomalaisittain aivan poikkeuksellisessa julkisuudessa. Se ei rikkonut minua, mutta jätti lähtemättömät jäljet.(--) Elämä yleensä on rankka laji harrastettavaksi: ohjailtavuus on huonoa, sattuma määrää ja onnellakin on osuutensa. Elämäni sisältörikkautta en olisi osannut lapsuudessani ja nuoruudessani edes kuvitella.”

Heikki Kahila oli yhtenäiskulttuurin ajassa Suomen luotetuin mies. Hän oli Teija Sopasen kanssa Suomen ensimmäinen tv-julkkis. Hän piti kansaa ajan tasalla, kun John F. Kennedy kuoli, kun Rolling Stones vieraili Yyterissä ja kun Kekkonen isännöi ETY-kokousta. Muistamme Kahilan myös tanssimassa villahousuissa uutispöydällä, Agentti 0007:nä, tanssinopettajana sekä Songilo-yhtyeen basistina. Hän teki vielä näyttävän rupeaman viihdeohjelmien tuottajana kunnes siirtyi Yleisradiosta eläkkeelle – vain jatkaakseen huikeaa uraansa estradeilla musiikki- ja tanssiviihteen parissa.

”Jos Kahila on hiljaa, ne tuntee sen naamasta. Jos se panee ämpärin päähänsä, ne tuntee sen äänestä.”
- Heikki Hietamies

Ääneen elettyä -teoksessaan Kahila muistelee sodan ja jälleenrakennuksen Suomea, uraansa yhtenä suosituimmista suomalaisista sekä monia tavallisia ja vähän epätavallisempiakin ihmisiä, joita on vuosikymmenien varrella saanut kohdata.

”Kirjoittaessani olen ikään kuin kiinnittänyt elämäni mosaiikkipalasia ajan kierron tauluun. Kertomani tarinat ovat myös henkilökohtainen hyvästijättö sille Suomelle, jota ei enää ole sellaisena kuin minä olen sen kokenut. Mukana on kertomuksia joiden sisältö on aikanaan koskettanut miljoonia suomalaisia. Kirjoittaessani en kaihtanut kaipuuta menneeseen, niin tavoittamattomaksi kuin sen tiedänkin. En voinut välttää jo suljetuksi luulemieni ovien avaamista, ja niinhän siinä kävi, että välillä istuin, kirjoitin ja itkin. Suurinta osaa kertomuksia kuorruttaa kuitenkin nauru ja hilpeily”, Heikki Kahila avaa muistelmateoksensa taustaa ja työstämistä.

Heikki Kahila
Ahlströmin tehtaan varjossa kasvanut Heikki Kahila, 77, oli Ylen TV-uutisten ankkuri vuosina 1963–1978. Sen jälkeen hän teki toisen uran TV1:n viihdetoimituksen toimittajana ja tuottajana. Vuonna 2012 hänet palkittiin elämäntyöstään Kultaisella Venlalla.

Heikki Kahila: Ääneen elettyä
Ovh 34 €