• Gummerus/

Helsinki ensimmäisessä maailmansodassa -kirja kokoaa tiedot sotasurmista 1917–1918

Jarmo Niemisen toimittama tietokirja Helsinki ensimmäisessä maailmansodassa – Sotasurmat 1917–1918 (Gummerus) täyttää aukon Helsinkiä koskevassa historiankirjoituksessa. Teos on Niemisen vuosia johtaman tutkimustyön tulos ja se on syntynyt yhteistyössä Helsingin kaupungin ja Gummeruksen kanssa. Kirjan artikkelit käsittelevät ensimmäistä maailmansotaa maamme pääkaupungissa: politiikkaa, taisteluita, sodan osapuolia, vankileirejä ja sodan jättämiä jälkiä. Sisällissodan ja sen verisen jälkinäytöksen aikana Helsingissä sai surmansa lähes 2500 ihmistä. Tähän teokseen on koottu pääkaupunkiseudun sotasurmia koskevat tiedot.

Helsingin sotasurmat -hanke on koettu yhteiskunnallisesti tärkeäksi. Nyt julkaistavien tietojen on tarkoitus vähentää ja ehkä jopa poistaa suomalaisten ja erityisesti helsinkiläisten jo kohta vuosisadan vallinnutta epätietoisuutta Venäjän vallankumouksen ja Suomen sisällissodan tapahtumista, kuolemista ja vankileireistä Helsingissä. On ollut myös tärkeää selvittää suljettujen sotilassaarten hautauksien ja hautapaikkojen historia. Tutkimushanke on selvittänyt sadoille suvuille heidän esivanhempiensa viimeiset hetket”, Jarmo Nieminen kertoo.

Kirja käsittelee ensimmäistä maailmansotaa maamme pääkaupungissa usealta kantilta. Taisteluiden ja sen osapuolten lisäksi tarkastellaan sotavuosia esimerkiksi nuorison ja naisten silmin. Kirjan kuvituksena on yli 300 valokuvaa kymmenistä yksityisistä ja julkisista arkistoista. Mukana on merkittävä määrä aiemmin julkaisematonta kuvamateriaalia.

Kirjoittajina ovat arvostetut asiantuntijat: Harry Halén, Tuomas Hoppu, Ilkka Jokipii, Jarkko Kemppi, Jenni Kirves, Laura Kolbe, Kari Kuusela, Jukka I. Mattila, Jarmo Nieminen, Sari Näre, Samu Nyström, Tuukka Pirttilahti, Juhani Piilonen, Aapo Roselius, Tauno Tukkinen ja Erkki Tuomioja.

13.9. klo 11:00–15:00 järjestetään Santahaminassa seminaari kirjasta sekä avataan verkkosivusto www.helsinginsotasurmat.fi, jossa keskustelu sotasurmista jatkuu. Lisätietoja seminaarista: jarmo.nieminen@helsinginsotasurmat.fi

Jarmo Nieminen
Tietokirjailija Jarmo Nieminen (s. 1959) on everstiluutnantti evp., Helsingin kaupunginvaltuutettu, yrittäjä, saaristo-opas ja sotahistorian tutkija. Hän on toimittanut seitsemän luonto- ja historiakirjaa, mm. Rintaman poliisi (Gummerus 2010) ja Teloitettu totuus 1944 (Gummerus 2008). Aarresaaret – Helsingin saariston uskomaton luonto (2014) voitti WWF:n vuoden luontokirja -palkinnon.

Helsinki ensimmäisessä maailmansodassa – Sotasurmat 1917–1918
Ovh 46 €