Hieronta ja venyttely pitävät koiran kunnossa

Metsästyskoirat kuuluvat yhä Suomen suosituimpiin koirarotuihin ja suomenajokoira on ollut vuosia maamme yleisin koirarotu. Näiltä roduilta vaaditaan erityisen hyvää fyysistä kuntoa. Yhä useampi hankkii itselleen koiran myös erilaisiin kilpailuihin harjoittelukaveriksi, ja esimerkiksi agilityn suosio on kasvussa. Harjoittelulla halutaan usein pyrkiä huipulle, jolloin koiran fysiikka ja palautuminen joutuvat entistä kovemmalle. Lepoa tassuille – koiran hieronta ja venyttely (Gummerus) tarjoaa tehokkaita hoitokeinoja koiran terveyden edistämiseen ja kunnon ylläpitoon.

”Nykykoirien kanssa harjoitellaan luonnottomalla tavalla. Osa harjoituksista, kuten hyppy, ryömintä ja pujottelu, vastaavat sinänsä luonnollisia liikkeitä, mutta harjoituksissa niitä toistetaan samankaltaisina kerta toisensa jälkeen ja sellaisella tarkkuudella ja nopeudella, jollaista koiralta ei muuten vaadittaisi. Muutaman tunnin aktiivinen toiminta ja pitkä passiivinen odottelu saattavat vaikuttaa koiran fysiikkaan jopa kielteisesti.”

Palveluskoirien kanssa harrastetaan paljon erilaisia fyysistä kuntoa ja kestävyyttä vaativia lajeja, kuten suojelua, hakua, jäljestystä ja valjakkohiihtoa. ”Vapaa jaloittelu on hyvä palautuskeino, mutta venyttely ja hieronta ovat tarpeen rankemman suorituksen jälkeen. Monella koiralla on myös erilaisia vammoja, joihin hieronta auttaa erityisen hyvin”, kertoo Suomen Palveluskoiraliiton varapuheenjohtaja Ari Kansikas. Myös palveluskoirien kasvattaja ja ylituomari Seppo Hursti suosittelee hierontaa ja venyttelyä koiran hyvinvoinnin edistämiseksi. ”Suojelukokeet ovat äärimmäisen vaativia koiran lihaksistolle ja nivelille. Ennen ja jälkeen harjoituksen koira on verryteltävä huolella. Säännöllinen hieronta ja venyttely edesauttavat koiraa toimimaan vuosia ilman loukkaantumisia.”

Useimmat koirat venyttelevät paljon, esimerkiksi aina lepäämisen jälkeen. Koira, jonka lihakset ovat lyhentyneet, ei sen sijaan venyttele omasta tahdostaan, sillä jäykistyneen lihaksen venyttäminen tuntuu epämukavalta. Juuri nuo kipeät lihakset tarvitsevat kuitenkin venytystä. Lepoa tassuille ohjaa koirahieronnan ja -venyttelyn saloihin selkeiden ohjeiden ja valokuvien avulla perehdyttäen ensin koiran anatomiaan ja fysiologiaan. Hieronnalla ja venyttelyllä on koiran koko elämän ajan hyvä vaikutus, ja näistä yhteisistä hetkistä nauttii takuulla myös tavallinen sohvakoirakin.

ANNA HOLMGREN
Anna Holmgren on koulutukseltaan lääkintävoimistelija. Hän työskentelee Tukholman Södra Djursjukhuset -eläinsairaalan osastonjohtajana ja vastaa Täbyn Arninge Djurklinik -eläinsairaalan fysioterapiaosastosta. Hän on lisäksi työskennellyt sekä ihmis- että koirahierojana 1990-luvun puolivälistä lähtien. Holmgren on ollut perustamassa Hundkuranten Stockholm -nimistä kuntoutukseen, terveydenhoitoon ja koulutukseen keskittyvää koira-alan yritystä.

MARIE SÖDERSTRÖM LUNDBERG
Marie Söderström Lundberg on valmistunut koiraurheiluhierojaksi sekä pieneläinten fysioterapeutiksi. Hän oli vuosia yksi Ruotsin menestyksekkäimmistä maratonjuoksijoista. Hän on työskennellyt 20 vuotta Norsholms Djursjukhus -klinikalla ja toimii nykyisin sen kuntoutusosaston johtajana. Söderström Lundberg hoitaa lisäksi koirien kuntoutukseen erikoistunutta Dynamic Rehab -yritystä, jossa hän pitää aiheeseen liittyviä luentoja ja kursseja.

ANNA HOLMGREN & MARIE SÖDERSTRÖM LUNDBERG, LEPOA TASSUILLE – KOIRAN HIERONTA JA VENYTTELY
Ovh. sid. 36,00 €