Huikeassa nuortenseikkailussa matkustetaan halki historian

Kuvittele, että olisit kadottanut perheesi historiaan, minne tahansa aikaan. Damian Dibbenin esikoisromaani Historian vartijat – Myrsky nousee (Gummerus) on huikean jännittävän trilogian ensimmäinen osa. Nuorille suunnatusta romaanista on tekeillä elokuva ja sen käännösoikeudet on myyty 25 maahan. Loistavan vastaanoton saanut Historian vartijat on aikamatkaseikkailu, jonka hengästyttävän vauhdikas juoni tempaa mukaansa menneisyyteen.

14-vuotiaan Jake Djonesin perhe on kadonnut historiaan, jonnekin kauas menneeseen aikaan. Perhe nimittäin kuuluu historian vartijoihin, salaseuraan, joka matkaa halki vuosisatojen estääkseen pahuuden voimia sotkemasta historian kulkua. Niinpä Jaken on matkustettava ajassa taaksepäin löytääkseen vanhempansa. Hän matkaa 2000-luvun Lontoosta 1500-luvun Venetsiaan ja 1800-luvun Ranskaan, jossa sijaitsee Historian vartijoiden päämaja. Jake huomaa pian olevansa suuressa vaarassa, mutta ei siinä kaikki: pahan prinssi Xander Zeldt on aikeissa tuhota koko tuntemamme maailman.

Metsästystorvi kuului jälleen. Hevoset saavuttivat häntä, ne korskuivat julmasti, ja niiden kavioiden jyske kaikui synkkien havupuiden keskellä. Jake juoksi, hänen sydämensä hakkasi, ja hengitys rohisi. Laukka lähestyi. Silmänräpäyksessä maa hänen takanaan alkoi kumista, ja oriin hikinen kylki oli hänen vierellään. Jake katsoi ylös ja näki ratsastajan aavemaisen siluetin kuuta vasten. Varjo kohotti kirveen ja löi sillä alas häntä kohti. Jaken silmät laajenivat. Väläyksessä erilaiset kuvat täyttivät kaleidoskooppimaisesti hänen mielensä. Äiti ja isä, Philip-veli, heidän talonsa, hänen makuuhuoneensa, viimeinen syntymäpäivä, koulun käytävät, trampoliini takapihalla ja vielä kerran äiti, isä ja veli. Kirves kieppui hänen kasvojaan kohti. Aika pysähtyi.”

"Historian vartijat on sellainen kirja, jota ei voi laskea käsistään, kun sitä kerran aloittaa lukemaan. Se voi olla ärsyttävää - jos seuraavana päivänä on vaikka koulua!"
– The Guardian

Damian Dibben
Damian Dibben on englantilainen käsikirjoittaja ja kirjailija. Hän on kiinnostunut kaikesta mahdollisesta aina arkeologiasta kosmologiaan, ja aivan erityisesti hän pitää kunnon jännitystarinoista. Dibben asuu Lontoossa koiransa Dudleyn kanssa.

Gummerus toimii edelleen suomalaisena perheyhtiönä, jonka omistajat ja henkilökunta kunnioittavat Kaarle Jaakon alkuperäistä liikeideaa "huviksi ja hyödyksi". Julkaisemme kotimaista ja suomennettua kaunokirjallisuutta, lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä tieto- ja harrastekirjoja. Kustannusohjelmaamme kuuluvat myös sanakirjat ja kielten kirjat sekä digitaaliset- ja mobiilituotteet. www.gummerus.fi