• Gummerus/

Hyvien kukkien lapset on riipaiseva muistelmateos kiinalaisen menestyskirjailijan äitisuhteesta

Kansainvälisesti menestynyt kirjailija Hong Ying syntyi Chongqingin miljoonakaupungin slummissa suuren sisarusparven kuopukseksi vuonna 1962. Ying kertoo muistelmateoksessaan, millaista Kiinassa oli elää menneisyyden varjostamaa nuoruutta perheessä, jossa sisaruksilla on eri isiä. Hyvien kukkien lapset (Ajatus Kirjat) on koskettava tarina äidin, tyttären ja sisarusten välisistä suhteista sekä siitä, miten vaikeaa onnen ja rakkauden saavuttaminen on.

Hong Ying saa puhelinsoiton sisareltaan ja kuulee äitinsä tekevän kuolemaa. Hän kiiruhtaa pikavauhtia entiseen kotikaupunkiinsa Chongqingiin jättääkseen äidille hyvästit, mutta saapuu kuitenkin liian myöhään. Ying on surun murtama. Hautajaisvalmistelujen aikana äidin salaperäinen menneisyys alkaa vaivata Yingiä, ja hän päättää ottaa siitä selvää.

”Tähän saakka olin ajatellut vain sitä, että äiti makasi nyt kuolleena jäisessä arkussaan, sitä miten säälittävän pikkuruiselta hän näytti kuolleena. Nyt mieleeni kohosi uusi kysymys, jota en saanut pyyhittyä pois: kuinka äidistä oli tullut sellainen?”

Kun äidin elämänvaiheet pikkuhiljaa paljastuvat, alkaa Ying ymmärtää äitiään sekä tämän tekemiä ratkaisuja ja uhrauksia. Hong Yingin henkilökohtaisen tarinan taustalla kulkee Kiinan historia aina Maon suuresta harppauksesta ja kulttuurivallankumouksesta nykypäivään.

Hong Ying
Hong Ying (s. 1962) syntyi Chongqingissa Kiinassa. Hän alkoi kirjoittaa 18-vuotiaana. Muutettuaan Lontooseen vuonna 1991 hän nousi maailmanmaineeseen kirjoillaan K: the Art of Love, Summer of Betrayal, Peacock Cries ja Daughter of the River, joka on ilmestynyt myös suomeksi nimellä Joen tytär (2001). Vuodesta 2000 Hong Ying on asunut Pekingissä.

Hong Ying, Hyvien kukkien lapset
suomentanut Riina Vuokko
ovh. 36,35 €

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt