• Gummerus/

Itsemurhapommittajia ja salaisia operaatioita – tanskalaisjääkäri kertoo elämästä Afganistanin ja Irakin kriisipesäkkeissä

Jääkäri – Tanskalaissotilaana Afganistanissa ja Irakissa (Ajatus Kirjat) on ajankohtainen kuvaus ammattisotilaan työstä maailman kriisipesäkkeissä. Kirja on tanskalaisen Thomas Rathsackin omakohtainen kertomus hänen määrätietoisesta kouluttautumisestaan maailman sotilaseliittiin ja tehtävistä, jotka lennättävät hänet ympäri maailmaa. Jääkäri kertoo, mistä sodankäynnissä 2000-luvulla on kyse.

Tanskalainen Thomas Rathsack on unelmatyössään: hän jäljittää talebantaistelijoita Afganistanissa, toimii henkivartijana Bagdadissa ja pukeutuu valepukuun erikoistehtäviä varten. Thomas Rathsack on jääkäri.

Rathsack, keskiluokkaisen tavallisen tanskalaisen kodin kasvatti, halusi jo pienestä pitäen sotilaaksi. Hän pyrki ja pääsi Tanskan puolustusvoimiin ja valmistui rankan koulutuksen jälkeen jääkäriksi vuonna 1990. Rauhanajan palvelus ei kuitenkaan ollut sitä, mitä hän sotilasuralta odotti. Niinpä hän erosi palveluksesta ja toimi miinanraivaustehtävissä maailman kriisialueilla, kunnes WTC-tornit sortuivat 11.9.2001 – silloin hän pääsi vihdoin ottamaan osaa todelliseen sotaan, kuten oli aina halunnut.

Teos on ajankohtainen kuvaus Afganistanista ja Irakista ja sotilaista, jotka työskentelevät äärimmäisissä olosuhteissa, usein henkensä edestä itsemurhapommittajia ja tienvarsimiinoja väistellen. Jääkäri maalaa kuvan työlleen omistautuneista sotilaista, joita kunnianhimo ja taistelutahto ajavat uskomattomiin sekä fyysisiin että henkisiin suorituksiin erittäin hankalissa olosuhteissa. Rathsack kertoo, miltä tuntuu väijyä vaarallisella kallionkielekkeellä vuorokausia ja katsoa tähtäimen läpi vihollista silmästä silmään. Tai löytää lyhtypylväästä hirtetty ja kivitetty mies talebanien hallitsemassa Kabulissa.

Rathsackin kaltaisten sotilaiden elämä koostuu toinen toistaan seuraavista vaarallisista operaatioista, niiden huolellisesta suunnittelusta, täsmällisestä toteutuksesta ja tulosten analysoinnista. Tähän yhtälöön ei normaali yksityiselämä perheineen ja ystävineen mahdu, joten myös Rathsackin on oltava valmis henkilökohtaisiin uhrauksiin.

Thomas Rathsack (s. 1967) on entinen Tanskan puolustusvoimien sotilas. Hän nousi julkisuuteen kirjallaan Jæger – i krig med eliten, kun Tanskan puolustusministeriö yritti kieltää kirjan julkaisemisen.

Jääkäri – Tanskalaissotilaana Afganistanissa ja Irakissa
suomentanut Kari Koski
Ovh. 22,20 €

Lisätietoja