• Gummerus/

Jake Nymanin Kovan päivän ilta kutsuu nostalgiselle aikamatkalle populaarimusiikin historiaan

Legendaarinen radiotoimittaja Jake Nyman löysi pahvilaatikolliseen puoliksi unohdettuja vinyylisinglejä ja innostui. Hän päätti koota ikimuistoisimmat levyt ja niiden taustalla olevat tarinat yksiin kansiin. Kovan päivän ilta (Ajatus Kirjat) valottaa populaarimusiikin historiaa nostalgiselta vinyylisinglen aikakaudelta. Jake Nymanin uutuuskirjaa juhlistetaan Helsinkiläisessä Levykauppa Äx:ssä huomenna tiistaina klo 18 alkaen.

Vinyylisinglen läpimurto vuonna 1955 ja rock and rollin nousukausi sekoittivat perusteellisesti äänilevyteollisuuden kuvioita. Rokkisinkkujen pyörimisen jatkuvuuden takasivat bändien ohella monet intomieliset levy-yhtiöiden johtajat, tuottajat ja managerit. Levyesittelyt sekä laulajien, yhtyeiden ja erilaisten taustavaikuttajien tarinat vievät aikaan, jolloin monet populaarimusiikin ikimuistoisimmista levytyksistä syntyivät, vaikka niiden tekijät tuskin aavistivat tekevänsä historiaa. Monista tässä kirjassa kerrotuista tapahtumista on tähän mennessä kirjoitettu Suomessa hyvin niukalti, jos laisinkaan. ”Alkuvuodesta 1964 musiikinharrastukseni muuttui monta asetetta vakavammaksi brittiläisen beatmusiikin iskiessä Suomeen. Koska Yleisradion tarjonta suhteessa tapahtuman laajuuteen ja merkittävyyteen oli käsittämättömän vähäistä, hain monien ikäisteni lailla baarien jukebokseista täydennystä alati kasvavaan musiikinnälkääni. […] Vuonna 1966 olin kesätöissä vaneritehtaalla ja suurin osa kahden ja puolen markan tuntipalkalla täyttyneen tilipussin sisällöstä kului oman levysoittimen ja levyjen hankintaan. LP-levyjä minulla ei ollut juurikaan varaa ostaa, sillä 24 markan hinta rajoitti hankinnat vain pariin kolmeen levyyn. Singlekokoelmani alkoi sen sijaan pikkuhiljaa karttua: Animalsia, Manfred Mannia, Byrdsiä, Kinksiä, Bob Dylania ja tietenkin Beatlesiä.” Kovan päivän ilta ei yritä olla täydellinen populaarimusiikin historiikki. ”Kyseessä on pikemminkin subjektiivinen katsaus eräisiin keskeisiin 1950- ja 1960-luvun tapahtumiin, joiden seurauksena minä ja lukemattomat muut nuoret löysimme paitsi oman musiikkimme myös palasen omaa identiteettiämme. Tämä on kertomus niistä kiehtovista soundeista, jotka jokainen enemmän tai vähemmän turhautunut 1960-luvun nuori tunnisti välittömästi omakseen. Samalla heidän vanhempansa jäivät kertaheitolla koko jutun ulkopuolelle – ja sehän oli tietysti pelkästään hienoa,” Nyman sanoo. "Jouduin vaikeuksiin, kun en ollut suorittanut tenttejäni koulussa. Minut kutsuttiin rehtorin puheille, mutta minä otin hatkat ja lähetin hänelle kirjeen Hampurista, jossa kerroin lopettaneeni koulunkäyntini. 'Herra rehtori', minä kirjoitin, 'olen saanut hyvän työpaikan Saksasta ja ansaitsen 15 puntaa viikossa!'" – Paul McCartney JAKE NYMAN Jake Nyman (s. 1949) on tehnyt radio-ohjelmia YLEssä vuodesta 1972 alkaen. Tunnetuimpia hänen ohjelmistaan ovat Kovan päivän ilta, Onnenpäivä, Nuorten sävellahja, Rockradio ja Tähtisumua. Hän on myös kirjoittanut useita populäärimusiikin tieto- ja hakuteoksia. JAKE NYMAN, KOVAN PÄIVÄN ILTA – ROCKIN HISTORIAA 45 KIERROSTA MINUUTISSA 316 sivua Ovh. sid. 42 € JULKISTUSTILAISUUS Tervetuloa julkistamaan Kovan päivän ilta -uutuuskirjaa ja tapaamaan Jake Nymania Levykauppa Äx:ään tiistaina 13.10.2009 klo 18 alkaen, os. Arkadiankatu 14 B, 00100 Helsinki. Jake Nyman soittaa illan aikana mielimusiikkiaan, ja tarjolla on Levykauppa Äx:n perinteiden mukaisesti mehua ja pullaa. Tilaisuuteen on vapaa pääsy, mutta mahdollisia haastattelupyyntöjä toivotaan etukäteen.