Juha T. Hakala tarjoaa hallittua hidastelua vaihtoehdoksi jatkuvalle säntäilylle

Työelämän vaatimukset aiheuttavat riittämättömyyden tunnetta. Ajanpuute, kiire ja stressi tulevat työpaikalta mukaan myös kotiin. Emme enää ole uupuneita ja masentuneita vain työaikana vaan myös vapaa-aikanamme. Juha T. Hakala nostaa esiin tehokkuusyhteiskunnan epäkohtia lähestyen aiheita oman elämänsä kautta teoksessaan Pakattu aika – Kiireen imusta hallittuun hidasteluun (Gummerus).

Suositun Isän kasvatusoppi -kirjan kirjoittaja Juha T. Hakala pohtii uudessa teoksessaan työelämää. Hakala on paketoinut teoreettisen tiedon selväsanaiseen ja jutustelevaan kirjoitustyyliinsä. Teoksessa käsitellään mm. arjen hallintaa, kiireen eliminointia, onnellisen elämän olemusta, pinnallisen tiedon ongelmia ja tavaran runsaudesta koituvia alituisia valinta- ja tilaongelmia. Yksi kirjoittajan lempiteemoista on hidas elämä. Hän kysyy, mihin on kadonnut lapsuutemme yhteisöllisyys, mikä panee modernin ihmisen yhä uudestaan yhä haastavampien kokemusten keskelle ja millaisista aineksista arkipäivän luovuus sikiää – vai sikiääkö ensinkään?

Kirjasta löytyy odottamattomia ja osuvia, mutta myös hyväntuulisen kriittisiä sivalluksia tehokkuusyhteiskunnan vaatimuksia kohtaan. Mitä kiire saa aikaan minussa ja läheisissäni? Kirja auttaa oivaltamaan, miten rakennetaan rauhallinen arki ja mitä me oikeasti tarvitsemme elääksemme ja ollaksemme onnellisia.

Juha T. Hakala
Juha T. Hakala on kasvatustieteen professori ja filosofi. Hän on kirjoittanut useita tietokirjoja mm. tutkivan ajattelun, luovuuden ja lahjakkuuden sekä informaatioteknologian ja tietotyön alueilta. Hänen teoksiaan on käännetty ruotsiksi ja englanniksi.

Juha T. Hakala, Pakattu aika
Ovh. 30,30 €

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
Katja Leino, viestintäpäällikkö, p. 0400 132 642 tai 010 6836 204, katja.leino@gummerus.fi