• Gummerus/

Julkeat on hätkähdyttävä kuvaus marginaaliin heittäytyneistä elämäntapasiipeilijöistä

Elina Loisan Julkeat (Gummerus) on vahvasti ajassa kiinni oleva esikoisromaani urbaaneista vetelehtijöistä, jotka eivät alistu yhteiskunnan normeihin. Päähenkilöt haluavat olla vapaita hinnalla millä hyvänsä, ja yhteiskunnassa riittää hyväksikäytettäviä. Loisan kritiikki kohdistuu tehokkuusyhteiskunnan vaatimuksiin. Nuori voi valita myös toisin ja pelata silti yhteiskunnan vallitsevilla säännöillä.

”Meistä kumpikaan ei halunnut herätä aamuisin kellon pirinään, tehdä tarkoituksetonta työuraa josta joku muu käärisi rahat ja odottaa aina seuraavaa virstanpylvästä: perjantaita, kesälomaa, eläkettä, lopulta kuolemaa. Haaveilimme siitä, mistä jokainen nuori haaveilee, tähteydestä, maailman ympäri samoilusta, loputtomasta vapaudesta. Mutta meille ei pelkkä haaveilu riittänyt.” Näin puhuu Julkeat-romaanin minäkertoja, nuori nainen, joka on onnistunut pesemään pikkukaupungin leiman olemuksestaan ja valloittamaan metropolin. Yhdessä ystävänsä Maxin kanssa he miehittävät öiset kadut, baarit ja makuuhuoneet. Minäkertoja kiristää rahaa häneen rakastuneilta kaupunkilaisilta seksiä ja läheisyyttä vastaan. Kohteiden sukupuolella ja seksuaalisella suuntautumisella ei ole väliä, kaikki käy minkä voi merkitä saamapuolelle. Ja yhdessä Maxin kanssa he jakavat kaiken: rahat, juomat, rauhoittavat ja piristävät napit sekä sänkykumppanit. ”Tavallinen elämä ei ollut koskaan kiehtonut minua. Minusta tuntui, että olin onnen lempilapsi, elämän kummitytär. Kaikki mitä olin koskaan halunnut, oli niin kutkuttavan lähellä. Ei tarvinnut kuin ojentaa kätensä ja poimia mitä halusi.[…] Halusin vain vapauteni, sen joka on mahdotonta tavoittaa elämällä normaalien kuvioiden mukaan ja joko myymällä itsensä jonkin firman omistukseen tai sitten levittämällä yksityisyytensä eri virastojen haisteltavaksi.” Julkeat-romaani vie marginaaliin, jonne ovat viskautuneet ylikoulutetun ja tehoahdetun yhteiskunnan jämäpalat, vauraat mutta yksinäiset, herkät ja nälkäiset. Yksi asia käy kuitenkin vasta ajan mittaan selville: sosiaalisessa pelissä muodostuu ihmissuhteita, joiden näkymättömistä kultalangoista solmiutuneeseen verkkoon saattaa sotkeutua. ELINA LOISA Elina Loisa (s. 1978) on folkloristiikan opiskelija, punavihreä feministi ja yksivuotiaan lapsen äiti. Hän on kotoisin Hangosta ja asuu perheineen tällä hetkellä Helsingissä. Hän pitää ruotsalaisista elokuvista, berliiniläisestä ilmapiiristä ja itsestäänselvyyksien kyseenalaistamisesta. Aiemmin hän on opiskellut myös elokuvaa ja luovaa kirjoittamista. ELINA LOISA, JULKEAT 240 sivua Ovh. 30 €