• Gummerus/

Jussi Adler-Olsenin neljäs Osasto Q -dekkari ruotii äärioikeiston nousua nyky-Tanskassa

Tapaus 64 (Gummerus) on neljäs Osasto Q:sta, sen johtajasta, apulaispoliisikomisario Carl Mørckistä sekä hänen omintakeisista avustajistaan Assadista ja Rosesta kertova romaani. Adler-Olsenin kirpeä yhteiskuntakritiikki tarttuu tällä kertaa naisten kohteluun vajaamielislaitoksissa 1950- ja 1960-luvuilla sekä äärioikeiston nousuun. Kirjasarja on tehnyt tanskalaisesta Adler-Olsenista kansainvälisen kirjailijatähden, jonka teoksia on myyty maailmanlaajuisesti yli 14 miljoonaa.

Sprogøn saarella Fynin ja Själlannin välissä toimi 1920–1960-luvulla vajaamielislaitos, jonne suljettiin yhteiskuntakelvottomiksi leimattuja naisia. Saarelle karkotettiin vuonna 1955 myös parikymppinen Nete Hermansen, jonka elämässä ehti sitä ennen tapahtua monta asiaa, jotka hän mieluummin olisi unohtanut. Elämä laitoksessa piti sisällään kohtelua ali-ihmisenä, ankaraa työtä, jatkuvaa valvontaa ja erityssellirangaistuksia. Poispääseminen edellytti suostumista steriloitavaksi.

Vuonna 2010 Tanskaa kuohuttaa äärioikeistolaisen Puhtaat linjat -puolueen kipuaminen kohti kansankäräjiä. Samaan aikaan Carl Mørck avustajineen tutkii Kööpenhaminan poliisilaitoksen kellarissa vuoden 1987 katoamistapauksia, joista poikkeuksellisen moni on tapahtunut eräänä syyskuisena viikonloppuna ja jäänyt kaiken lisäksi selvittämättä. Käy ilmi, että sekä kadonneilla että Puhtaiden linjojen johtohahmoilla on jokin yhteys Sprogøn saareen.

Osasto Q -sarjaa on kiitetty vangitsevista juonikuvioista, mustasta huumorista ja mieleenpainuvista henkilöhahmoista.

Hyvää, nokkelaa tanskalaista rikoskirjallisuutta. Loistavaa komiikkaa, sukkelaa tekstiä, mainiota viihdettä – voiko enää enempää toivoa?
– Kristianstadsbladet

Jussi Adler-Olsen
Tanskalainen Jussi Adler-Olsen (s. 1950) on saavuttanut suuren suosion Carl Mørckista ja Osasto Q:sta kertovalla sarjallaan muun muassa kotimaassaan, Saksassa ja Englannissa. Adler-Olsen on työskennellyt muun muassa kustannustoimittajana, näytelmäkirjailijana, kitaristina, säveltäjänä ja kääntäjänä.

Jussi Adler-Olsen, Tapaus 64
alkuteos Journal 64
suomentanut Katriina Huttunen

Lisätietoja sekä arvostelukappale- ja kuvapyynnöt