Kate Jacobsin uusi romaani tuo villalangan ja ystävyyden lämpöä talven pakkasiin

Kate Jacobsin Lankakauppa-romaanisarjasta on tullut menestys niin Suomessa kuin kotimaassaan Yhdysvalloissa, jossa kaikki kolme kirjaa ovat nousseet bestseller-listojen kärkeen. Elämänmakuinen sarja ylistää perhesiteitä ja eri-ikäisten naisten ystävyyttä. Lankakaupan talvi (Gummerus) on Jacobsin kolmas suomennettu romaani, jossa neulontakerholaiset kokoontuvat jouluvalmistelujen lisäksi suunnittelemaan kauan odotettuja häitä. Jacobsin romaanit ovat osaltaan innoittaneet suomalaisiakin perustamaan neulontakerhoja, ja neulomisesta on tullut yhteisöllinen harrastus.

Neulontakerhon edesmennyt perustaja Georgia avasi kauan sitten Walker ja tytär -nimisen lankakaupan, pikkuruisen puodin, jonka hyllyt pursusivat pörröisiä, karheita, kutiavia ja silkinpehmeitä lankakeriä. Ennen kuolemaansa Georgia jätti lankakaupan ainoalle lapselleen Dakotalle. Parikymppinen, leipuriksi opiskeleva Dakota tuntee nyt, seitsemän vuotta myöhemmin, olevansa viimein valmis tarttumaan puikkoihin viedäkseen loppuun äidin ammoin aloittaman neuleen. Kun Dakota lähtee isoisoäitinsä luo Skotlantiin joulunviettoon, läheisten kanssa jaettujen muistojen siivittämänä hän oppii tuntemaan Georgian muutenkin kuin vain äitinään – ystävänä, siskona, lapsenlapsena ja rakastettuna.

Lankakaupan talvi sisältää Kate Jacobsin aiempien kirjojen tapaan neulontaohjeita ja reseptejä. Jacobsin menestyksekkäästä esikoisromaanista Pieni lankakauppa on tekeillä elokuva, jota tähdittää Julia Roberts.

”Tärkeintä on keskeyttää askareet, ajatella ja olla kiitollinen. Ruuasta. Perheestä. Pienistä iloista, kuten pehmeän langan tunnusta sormenpäissä, ja vaivattomuudentunteesta, joka syntyy silmukka silmukalta neulemallin rytmiä seuratessa. Juhlapyhien hengen kunnioittamisesta voi tulla myös käsitöiden tekemisen juhlaa.”

Kate Jacobs
Kate Jacobs on yhdysvaltalainen toimittaja. Asuttuaan kymmenen vuotta Manhattanilla Kate muutti aurinkoiseen Kaliforniaan, missä hän kirjoittaa keittiönpöydän ääressä yön pikkutunteina ja ottaa välillä spanielinsa kanssa nokoset isoäitinsä neuloman viltin alla. Jacobs nousi lyhyessä ajassa New York Timesin bestseller-listalle esikoisromaanillaan Pieni lankakauppa, ja myös hänen kaksi seuraavaa romaaniaan ovat kivunneet kärkisijoille.

Lankakaupan talvi
alkuteos Knit the Season
suomentanut Päivi Pouttu-Delière
Ovh. 30,30 €