Keskiaikaiseen Kalmantanssiin kutsutaan niin rahvas kuin ylhäisö

Kalmantanssi on Milja Kauniston toinen romaani, joka jatkaa Synnintekijän herkullisen rietasta tarinaa keskiajalla eläneestä Olavi Maununpojasta. Kaunisto on historiallisen romaanin suurimpia kotimaisia lupauksia, jonka vahvuuksia ovat muun muassa kirjallinen laatu, runsaan kuvaileva kieli ja hersyvä huumori.

”Seurasin hetki sitten nuoren Olavi Maununpojan kasvonilmeitä, kun te vähämielisen lailla hölötitte syntinne julki ja kiihkoissanne kuvailitte haureutenne kohteen muotoja ja loukkoja. Ja minä kerron teille mitä näin! Näin tämän nuorukaisen kasvoilta rukouksen! Te lantaan langennut moraaliton pässi, te annoitte Saatanan puhua suullanne niin kuin se puhuu takapuolellaan Anuksen kieltä, te paasasitte paheesta, ja sillä välin nuori toverimme rukoili teidän kuolemattoman sielunne pelastusta!”

Olavi Maununpoika saa kirkkoherran viran suomalaiskylässä, mutta on pian joutua keskelle häväistysjuttua. Olavin ottoisä, piispa Maunu Tavast, kehottaa poikaansa lähtemään maasta. Niinpä Olavi palaa Pariisiin jatkamaan opintojaan, mutta mikään ei enää tunnu samalta, kun sielunkumppani ja innoittaja Miracle de Servières ei ole hänen rinnallaan. Piispa Cauchon antaa Olaville tehtävän: nuoren papin tulee hankkia todisteita Jeanne d'Arcin noituudesta. Olavi aikoo kuuliaisesti täyttää velvollisuutensa, mutta vankityrmään päästyään hän yllättyy.

”Jeanne d’Arcin menneisyydestä tiedetään hyvin vähän tosiasioita. Olavi Maununpojan hahmo alkoi kiehtoa minua alun alkaenkin siksi, että hän opiskeli Pariisissa tämän roviolle tuominneen miehen alaisena”, Milja Kaunisto valottaa tarinan syntyä. ”Kun naisen asema keskiajalla oli surkea, Jeanne d'Arcin rooli soturina ja Ranskan kuningaskunnan viirin kantajana on vähintäänkin ristiriitainen. Kaikki tämä kutkutti minua kirjaksi asti.”

Olavi tulee vedetyksi keskelle satavuotisen sodan merkittävintä valtataistelua, jonka näyttämönä on koko Eurooppa. Kun Olavi saa tietää Miraclen olevan vaarassa, on hän valmis uhraamaan vaikka henkensä. Kaiken taustalla riehuu musta surma, joka kutsuu tanssiin niin rahvaan kuin ylhäisenkin.

”Kalmantanssin päähenkilö on mies, mutta sen tarina kietoutuu kulissien takana valtaa pitäneiden naisten ympärille. Keskiajan nainen oli rajoitettu, alistettu ja hyväksikäytetty olento, mutta aikansa koettelemuksista selvinneistä kasvoi merkittäviä voimahahmoja”, kirjailija summaa.

Olavi Maununpojan tarina täydentyy trilogian viimeisellä osalla vuonna 2015.

Milja Kaunisto
Milja Kaunisto (s. 1976) on musiikintekijä, laulaja ja sanoittaja. Hän on myös harhailija, historianrakastaja ja hedonisti, jolle omat lapset ja juuret tuovat rauhan. Hän asui maailman eri kolkissa 15 vuotta, kunnes löysi kodin keskiaikaisesta eteläranskalaisesta kylästä. Vanhan luostarikoulun muurien suojassa hän kasvattaa mausteyrttejä ja kuuntelee muinaisten henkien kuiskintaa.

”Olen onnekas, kun saan asua yhdessä romaanisarjani tapahtumapaikoista Etelä-Ranskassa. Servièresin linnan rauniot ovat minulle lähes pyhä paikka ja jokaviikkoisten patikkaretkien kohde”, Kaunisto kertoo.

Milja Kaunisto: Kalmantanssi

Kati Turpeinen, tiedottaja, p. 044 349 7790, kati.turpeinen@gummerus.fi