Kimi Räikkönen – kansainvälinen F1-tähti

Formula 1 -mestaruuden voittanut ja kylmähermoisuutensa vuoksi lempinimen Jäämies saanut Ferrari-kuljettaja Kimi Räikkönen on yksi kaikkien aikojen kansainvälisesti tunnetuimpia suomalaisia. Huikeasta julkisuudesta huolimatta formulatähti pitää tiukasti kiinni yksityisyydestään ja hänestä tiedetään melko vähän. Petri Nevalainen piirtää henkilökuvan kansainvälisestä superjulkkiksesta sekä hänen urastaan ja elämästään teoksessa Jäämies – Kimi Räikkösen henkilökuva (Ajatus Kirjat).

”Räikkösestä ei ole aiemmin valmistunut yhtä laajaa kokonaisesitystä yksien kansien välissä. Minua on kiinnostanut, kuinka Räikkönen on noussut huipulle kykyjensä avulla, ilman rikkaita vanhempia tai muita rahakkaita tukijoita. Räikkösen persoonan pohtiminen ja analysointi oli kiehtovaa puuhaa, koska tietyllä tavalla tunsin olevani ensimmäistä kertaa asialla”, Nevalainen kertoo.

Nevalainen haastatteli kirjaa varten Räikkösen tuntevia henkilöitä, kuten Ferrarin toimitusjohtajaa Jean Todtia. ”Todtin ja monien muiden haastateltavien tapaaminen oli vaikuttavaa, koska he kaikki pystyivät tarjoamaan erilaisen näkökulman Räikköseen. Todt oli paitsi Kimin mestaruuskauden tallipäällikkö ja esimies, myös selkeästi eräänlainen hyväntahtoinen isähahmo, joka ymmärsi suomalaisen sielunmaailmaa erittäin hyvin.”

Nevalainen pureutuu Räikkösen lapsuuteen, perhesuhteisiin ja uran alkuun sekä F1-kausien kohtalonhetkiin ja huimaan menestykseen. Vaikka Räikköstä viedään maailman jetset-piireihin, hän palaa aina ystäviensä luo. Monet haastateltavat kuvasivatkin Räikkösen pohjimmiltaan herkäksi ja lämpimäksi ihmiseksi, jolle perhe- ja ystävyyssuhteet ovat kaikki kaikessa. ”Toisin kuin monilla muilla autourheilun kuninkuusluokan sisäpiirin kirkkaimmilla nimillä, Kimillä ei ole mukanaan turvamiehiä eikä hän elvistele hanhenmaksapalleroita ja samppanjaa nautiskellen seurapiirien loisteessa”, kertoo Kalle Jokinen, Räikkösen mekaanikko kartingvuosilta.

Nevalainen analysoi myös Räikkösen mediasuhdetta ja imagoa, hänen suhdettaan rahaan ja liiketoimiin sekä tietenkin sitä, millainen hän on kuljettajana. Räikkönen aloitti autourheilun kartingluokissa ja siirtyi vuonna 1999 ajamaan brittiläistä Formula Renault -sarjaa. Poikkeuksellisen menestyksensä ansiosta hän nousi ohituskaistalla suoraan kuninkuusluokkaan sveitsiläisessä Sauber-tallissa. McLaren-tallin ajajana hän sijoittui parhaimmillaan MM-kakkoseksi vuosina 2003 ja 2005. Vuonna 2007 Räikkönen ajoi kilpaa Ferrari-tallissa kautta aikojen toisena suomalaisena ja voitti maailmanmestaruuden äärimmäisen tiukan taistelun jälkeen.

Petri Nevalaisen usko Jäämieheen on vahva: ”Räikkönen on loistava F1-kuski ja hänessä on edelleen potkua maailmanmestariksi. Toivottavasti tallin ja kuskin synergia riittää parilla seuraavalla kaudella huipulle.”

PETRI NEVALAINEN
Petri Nevalainen (s. 1962) on filosofian maisteri ja helsinkiläinen toimittaja. Hän on työskennellyt toimittajana televisiossa ja lehdissä. Nevalainen on nykyisin markkinointiviestinnän ammattilehden Kampanjan päätoimittaja. Hän on aiemmin kirjoittanut muun muassa teokset Siinäpä se! Antero Mertarannan kanssa urheilun kulisseissa, Suomi-rockin tiekartta ja basistisäveltäjä Pekka Pohjolan elämäkerran Bassokenraali. Viime vuonna hän julkaisi Kaikkien aikojen Tauno Palo -elämäkerran.

PETRI NEVALAINEN, JÄÄMIES – KIMI RÄIKKÖSEN HENKILÖKUVA