Koiraongelmista eroon hellävaraisen TTouch-menetelmän avulla

Mitä tehdä, kun koira vetää hihnassa, jyrsii esineitä, haukkuu liikaa, valtaa sohvat, murisee vieraille, karkailee tai kaataa pikkulapset kumoon? Koirankoulutuksen asiantuntijat Sarah Fisher ja Marie Miller antavat tehokkaita, positiivisia ja palkitsevia neuvoja kirjassa 100 vinkkiä koiran käytösongelmiin (Gummerus). Kirjassa koulutukseen käytetään erityistä TTouch-menetelmää, jonka avulla suhde koiraan syvenee ja vahvistuu ja yhteiselo uskollisen ystävän kanssa on entistä antoisampaa.

Vaikka koirat ovat ihmisen parhaita ystäviä, on niilläkin usein pahoja tapoja. Ongelmia voi kehittyä monesta syystä. Koira voi kärsiä traumoista, tai se on voinut oppia edellisessä kodissaan huonoille tavoille. Jotkin käyttäytymistavat voivat johtua sairauksista, jotka vaativat eläinlääkärin apua. Useimmat ongelmat johtuvat kuitenkin omistajasta. Koira voi olla turhautunut ja pitkästynyt, tai omistaja ei ole ymmärtänyt, miten tärkeää on luoda vahva suhde koiraan positiivisilla opetusmenetelmillä ja leikeillä. Koirat saattavat myös myös kärsiä stressistä, josta selviytyäkseen ne voivat kehittää pakonomaisia käyttäytymistapoja.

100 vinkkiä koiran käytösongelmiin -teos opettaa kouluttamaan koiraa naksuttimen ja TTouch-käsittelyn avulla. Oppaan vaiheittain etenevät ohjeet ovat helppoja toteuttaa, ja ne sopivat erinomaisesti paitsi nuorille koirille myös löytökoirille, joiden tausta tai alkuperä on epävarma. TTouch kehitettiin yli 30 vuotta sitten. Se tarkoittaa menetelmää, jossa käsien ja sormien hellävaraisilla liikkeillä poistetaan koiran jännityksiä ja stressiä. TTouch-koulutuksessa hierontaa voidaan yhdistää erilaisiin välineisiin, kuten keiloihin ja puomeihin, bodywrap-siteisiin ja valjaisiin. Hitaat liikkeet rauhoittavat koiria ja parantavat niiden keskittymistä, liikkumista ja notkeutta. Palkitseminen on hyvin tärkeä osa koulutusta.

”TTouch- menetelmä on pelastanut lukemattomia koiria, joita on pidetty hallitsemattomina otuksina ja mahdottomina auttaa. Asiakkaamme hämmästelevät usein tuloksia: äkkiä heidän koiransa pystyy rentoutumaan, noudattaa luoksetulokutsua ja tulee selvästi paremmin toimeen toisten koirien ja ihmisten kanssa”
, Sarah Fisher ja Marie Miller kertovat. Kirjassa on myös tapauskertomuksia, kuinka hankalasti käyttäytyvästä koirasta on saatu mallikelpoinen yksilö.

Sarah Fisher ja Marie Miller, 100 vinkkiä koiran käytösongelmiin
alkuteos 100 ways to Solve Your Dog’s Problems
suomentanut Tuula Syvänperä

Lisätietoja