Laitosten arkipäiväinen väkivalta hätkähdyttää Katoamisten kirjassa

Iida Rauman esikoisteos Katoamisten kirja (Gummerus) on aito ja tiheätunnelmainen romaani katoamisesta ja löytämisestä, yksin ja yhdessä olemisen vaikeudesta sekä koulujen ja vanhainkotien ovien takana tapahtuvasta arkisesta väkivallasta. Mitä väkivalta tekee ihmisille, mistä se syntyy ja miten sitä voi tapahtua avoimesti ilman, että siihen puututaan?

Iida Rauman esikoisromaanissa elämä uudessa kaupungissa ei ota alkaakseen eikä menneisyys loppuakseen, vaikka miten maalaisi tauluja, pesisi mummoja ja nappailisi Tenoxeja.

Isä on häipynyt selittelemättä, ja historioitsijaäiti jäljittää sisällissodassa kadonneita. Kosovolaiskollega vanhainkodissa on tehnyt oman katoamistemppunsa, ja päähenkilö on hukassa niin itseltään kuin muiltakin. Toiset auttavat itseään pillereillä ja toiset lähtemällä, koska pelkkä odottaminen on sietämätöntä.

"Olen miettinyt katoamista niin kauan kuin muistan”, Iida Rauma kertoo. ”Istuessani koulubussissa pohdin, mitä tapahtuisi jos en jäisi pois oikealla pysäkillä, entä jos jatkaisin matkaa koulun ohi, tai entä jos kaupungilla kääntyisin väärään suuntaan risteyksessä enkä pysähtyisi ennen kuin vasta illalla. Tiesin aina, että päätöksen hetki olisi merkittävä. Kun olisin kääntynyt väärin, ei paluuta olisi. Kadotessa hylkäisin perheeni, menneisyyteni, kaikki muistot. Ja kun hylkäisin ne, hylkäisin samalla itseni.”

Vaikka katoaminen ja väkivalta valikoituivat luontevasti romaanin pääteemoiksi, ei kirjan kirjoittaminen ollut yhtä yksinkertaista. ”Kirjoitin koko Katoamisten kirjan tekstiväri valkoisena, sillä itsekritiikkini oli niin kova. Pystyin kirjoittamaan vain, jos minun ei tarvinnut nähdä, mitä kirjoitan”, Rauma sanoo.

Rauman kieli on vivahteikasta, ja hän kuvaa tarkkanäköisesti syksyistä Turkua ja romaanin inhimillisiä henkilöhahmoja kaikkine kolhuineen. Katoamisten kirja kertoo kaunistelematta riippuvuudesta, runkkaamisesta ja vanhustenhoidosta.

Iida Rauma: Katoamisten kirja
Ovh: 30,00 €

Iida Rauma
Iida Rauma (s. 1984) on kotoisin Littoisista ja asuu nykyään Helsingissä talonmiehenä. Hän laulaa rumasti, kirjoittaa ja rakastaa piirtämistä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden kandidaatti mutta on opiskellut myös elokuvausta ja luovaa kirjoittamista. Hänen lyhytelokuvansa on nähty Vinokino-elokuvafestivaalilla. Rauma teki viisi vuotta sijaisuuksia turkulaisessa vanhainkodissa. Katoamisten kirja on hänen esikoisromaaninsa.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
Katja Leino, markkinointi- ja viestintäjohtaja, p. 0400 132 642 tai 010 6836 204, katja.leino@gummerus.fi

Arvostelukappale- ja kuvapyynnöt