Lehdistötiedote: Väkevää esikoisromaania kantavat pohjoisen havumetsän tuulet

Anni Kytömäen Kultarinta on aistivahva ja eeppinen teos, jonka vaikuttavin päähenkilö on suomalainen, omatahtoinen luonto. Osana sitä kulkevat isä ja tytär, historia sotineen ja luokkataistoineen, kaipuu ja rakkaus sekä metsän syvissä varjoissa hiipivä karhu.

”Kultarinta on ennen muuta tarina siitä, miten 1900-luvun alussa – tai minä mullistusten aikakautena tahansa – selviää ihminen, joka haluaisi elää rauhassa”, Anni Kytömäki tiivistää runsaan romaaninsa sanoman.

”Tarina syntyi retkilläni havumetsiin, maalaiskyliin, pääkaupungin vanhoihin osiin, Kolille, Lappiin, pohjoispohjalaisille soille, merenrantakallioille. Nationalistista kansallisaatetta Kultarinta ei edusta, mutta muuten tarinassa on kansallisromanttisia piirteitä: suuria tunteita ja käänteitä, myrskyä ja lempeää auringonvaloa – ja ympäristö, tässä tapauksessa suomalainen luonto, on keskeinen vaikuttaja juonenkulussa”, kirjailija avaa.

Kevät 1917. Varakkaan helsinkiläisen metsänomistajan poika Erik Stenfors tapaa työläistyttö Lidian. Muiden liittyessä punakaarteihin tai suojeluskuntiin poliittisesti puolueeton Erik ottaa suunnaksi pohjoisen erämaan ja metsänvartijan tehtävät. Kun Erik palaa keväällä takaisin Helsinkiin, Suomi on itsenäistynyt ja Lidiasta on tullut lainsuojaton.

Vuosia myöhemmin Erik opettaa tyttärelleen Mallalle, että silloin kun kaikki muu viedään ja tähdetkin tuntuvat vaienneen, jalkojen alle jää vielä kallio. Ollakseen vapaa ihminen tarvitsee vain saappaat joilla kulkea. Kumpikaan ei kuitenkaan tuolloin aavista, miten mutkainen taival heidän on taitettava.

”Historiaan sijoittuva tarina vaatii paljon taustatyötä. Tiedonhankinnassa, kirjoittamisessa ja mielensisäisessä neuvonpidossa päähenkilöiden kesken kului lopulta vuosia, mutta nyt olen saanut johdettua Erikin ja Mallan perille – siinä määrin kuin fiktiossa viimeinen sivu koskaan on aivan lopullisesti sama kuin 'perillä'”, Kytömäki sanoo hymyillen.

Kultarinta on kertomus miehestä joka asettui kalliolle jäätyäkseen kuoliaaksi. Naisesta joka kirjoitti muuttaakseen maailmaa. Tytöstä joka kasvoi isäänsä rohkeammaksi. Pojasta joka vainusi kontion jäljen, taltutti pelon ja kohtasi metsässä villinä kulkevan sydämen. Ihmisistä jotka tahtoivat tehdä toisin.

Kultarinta hehkuu sammalten tuhansia värejä, vaeltaa korpien uumeniin ja kapuaa karhunkallopetäjään. Levollinen ja inhimillisyydessään ajaton kertomus rakentuu taiten viritetyistä kohtauksista ja käänteistä, joita synnyttää arvaamaton ja oikullinen elämä itse.

”Taivas on syvä, tähdet äärettömän kaukana.
Ensimmäistä kertaa hän ylettyy niihin.”

Anni Kytömäki
Anni Kytömäki (s. 1980) on koulutukseltaan luontokartoittaja. Hän on työskennellyt kansalaisjärjestöissä ja muusikkona. Kotiseudullaan vanhassa Hämeessä hän kulkee harjuilla, soilla ja sammalmetsissä, kuuntelee tuulta ja etsii polkuja tarinoihin, jotka saattoivat olla totta.

Anni Kytömäki: Kultarinta

Kati Turpeinen, tiedottaja, p. 044 349 7790, kati.turpeinen@gummerus.fi