Luovan laiskuuden puolustuspuhe on kirjoitettu erityisesti kaikille

Juha T. Hakalan teos Luova laiskuus – Anna ideoille siivet nousee barrikadeille luppoajan puolesta. Ilman hitautta ja rauhaa ei ole luovuutta tai edes terveyttä ja työkykyä. Kirja etsii, löytää ja ehdottaa avaimia arjen luovuuteen. Se käsittelee luovuutta tuhoavaa ja kiireistä elämäntapaamme – hakalamaiseen tyyliin ehdottoman maanläheisesti.

Oikea luovuus vaatii rauhaa ja aikaa hauduttaa ideoita, innovatiivisuus ei nimittäin kukoista kiireessä. Suvantokohtia ja lepoa tarvitaan jo siihen, että pysymme terveinä ja järjissämme. Miten jaksamme työn ja yhä lisääntyvien vapaa-ajankin paineiden puristuksessa, selviämmekö terveinä eläkkeelle asti?

”Työelämässä tehdään paljon ylilaatua. Useimpiin hommiin riittäisi seiskan taso, joskus vieläkin huonompi. Kun oppii näkemään ’riittävän laadun’, säästää paljon aikaa ja alkaa voida paremmin. Näin saa myös lisää aikaa niihin töihin, jotka vaativat tasokseen 10+. Jos asettaa kympin tavoitteekseen aina, ei voi koskaan olla tyytyväinen itseensä”, Juha T. Hakala varoittaa.

Luova laiskuus opastaa luovuuden lähteille, ideointiin ja fiksuun työskentelyyn, mutta myös oikeaan elämänasenteeseen, sinnikkyyteen ja tietynlaiseen vaatimattomuuteen. Hakala on haastatellut muun muassa nobelisteja, noita luovuuden sankareita, selvittääkseen, mikä piilee erityisten neronleimausten takana. Vastaus on helpottava: ei tarvita huippuälykkyyttä, vaan ideoiden ruokkimista ja aikaa, jolloin alitajunta saa toimia.

”Kirjani on tarkoitettu erityisesti kaikille”, Hakala lohkaisee. ”Kello ja ikuinen vipeltäminen hallitsevat elämäämme. Kyvyttömyys pysähtyä on nykyisin yleinen vaiva, suorastaan sairaus. Luova laiskuus on tavallaan pitkälle vietyä rentoutta, jota voi opetella. Otollinen rentous syntyy oikeasta tahdista, jossa työ ja eripituiset tauot vuorottelevat. Lyhyiden taukojen lisäksi tärkeitä ovat myös pidemmät suvantokohdat, jotka ovat ikään kuin venähtäneitä pausseja, joiden aikana ei tehdä mitään”, kirjailija jatkaa.

Teoksesta on hyötyä niin johtajille, taiteilijoille kuin työelämän kurimuksessa kamppaileville työntekijöille. Vapauta vanne pääsi ympäriltä, löydä villit ideat ja säkenöivä luovuutesi!

Juha T. Hakala
Juha T. Hakala on kasvatustieteen professori ja filosofi. Hän on kirjoittanut useita tietokirjoja kasvatuksen, tutkivan ajattelun, luovuuden ja lahjakkuuden sekä informaatioteknologian ja tietotyön alueilta. Vuonna 2012 Hakalalle myönnettiin Suomen Tietokirjailijoiden oppikirjapalkinto. Hänen teoksiaan on käännetty ruotsiksi ja englanniksi.

Juha T. Hakala: Luova laiskuus – Anna ideoille siivet
Ovh 33,30 €