Maailmankaikkeuden mysteerit kiehtovat niin lapsia kuin aikuisia

Mitä avaruudessa tapahtuu? Mitä tähdet ovat? Mitä astronautit syövät? Miten planeettamme Maa oikein syntyi? Näihin ja moniin muihin nuorta tähtitieteen harrastajaa askarruttaviin kysymyksiin antaa vastauksia kirja Avaruuden ihmeet (Gummerus). Elävästi kuvitettu ja kiehtovin esimerkein höystetty tietopaketti kertoo keskeiset faktat omasta aurinkokunnastamme, avaruuden mittasuhteista ja kehityskaaresta.

Avaruuden pimeässä säihkyy ja säkenöi, mutta vain pikkuriikkinen osa suurten tähtien, pienten kiertolaisten ja kokonaisten valtavien galaksien elämästä näkyy Maapallon pinnalle asti. Avaruuden ihmeet -teos kertoo, mitä tähtitiede on, ja mitä tähtitieteilijät eli astronomit tekevät. Se antaa myös käytännön työkaluja aloitteleville astronomeille kaukaisten galaksien tutkimiseen: kirjasta löytyvät muun muassa koko vuoden tähtikartat sekä vinkkejä kaukoputken hankintaan.

Aurinko on yksi avaruuden hämmästystä herättävistä taivaankappaleista. Sen ytimessä lämpötila nousee 15 miljoonaan asteeseen, ja matka Auringon jälkeen lähimpään tähteen kestäisi nopeimmallakin avaruusaluksella yli 100 000 vuotta. Avaruuden ihmeet -kirja kertoo, miten Aurinko vaikuttaa Maapalloon ja elämään sen pinnalla. Kirja antaa myös oivallista nippelitietoa avaruuden tärkeimmistä planeetoista. Tiesitkö, että kuun pinnalle astuvan ihmisen vaatetuksen on kestettävä jopa -120 asteen pakkasta ja +160 asteen kuumuutta?

Louie Stowell, Avaruuden ihmeet
alkuteos The Story of Astronomy and Space
suomentanut Susanna Paarma
kuvitus Peter Allen