Marilyn sanoin, kuvin ja sävelin on ihana elämäyspaketti Marilyn-faneille

Valkokankaan seksikäs hunajapupu, orpo pikkutyttö, laskelmoiva businessnainen, tyhmä blondi, lahjakas näyttelijä, huumeisiin ja lääkkeisiin turvautuva eristäytyjä, seurapiirien kohukaunotar, elokuvataivaan kiintotähti… Kuka Marilyn Monroe oikeastaan oli? Marilyn sanoin, kuvin ja sävelin (Gummerus) valottaa Marilynin elämää hänen vaiheikkaan elokuvauransa ja yksityiselämänsä kautta peilaten samalla tuon ajan amerikkalaista yhteiskuntaa. Lukuelämyksen kruunaa CD-levy, joka sisältää Marilynin 20 valkokankailta tuttua klassikkokappaletta.

”Yritän ensinnäkin todistaa itselleni olevani ihminen. Sen jälkeen pystyn ehkä vakuuttamaan itseni siitä, että olen näyttelijä.”
–Marilyn Monroe

Marilyn Monroe tunsi aina elävänsä ulkopuolisena, eikä häntä oikein koskaan hyväksytty Hollywoodissa. Hän oli kuitenkin luonnonlahjakkuus, joka pyrki jatkuvasti kehittymään urallaan. Marilyn sanoin kuvin ja sävelin -teos kertoo, miten ”köyhä pieni orpotyttö” sai jalansijaa Hollywoodissa ja kasvoi lopulta koko maailman tuntemaksi naiseksi – miten Norma Jeane Bakerista tuli tuote nimeltä Marilyn Monroe.

”Raha ei kiinnosta minua. Haluan vain olla ihmeellinen.”
–Marilyn Monroe

Marilynin vetovoima perustuu ehkä osaksi siihen, ettei kukaan ole koskaan täysin ymmärtänyt häntä. Hänen onnistui olla samanaikaisesti pieni eksynyt tyttö ja sokeeraavan seksikäs nainen. Hän oli hauras, mutta pöyhkeili vartalollaan. Hän vaati ajoittain itselleen arvostusta näyttelijänä, ja kuitenkin viimeisessä, keskenjääneessä elokuvassaan hän esiintyi täysin alastomana. Marilynin traagiseen kuolemaan hänen ollessaan 36-vuotias, on liitetty lukuisia salaliittoteorioita, ja spekulaatiot jatkuvat yhä edelleen.

”Jos olen tähti, olen sitä siksi, että ihmiset tekivät minusta tähden.”
–Marilyn Monroe viimeisessä haastattelussaan

Richard Havers & Rickhard Evans, Marilyn sanoin, kuvin ja sävelin (sis. CD-levyn)
alkuteos Marilyn in Words, Pictures and Music
suomentanut Ari Ahola