Markku Turusen Vaeltaja on sekä murhenäytelmä että ilkikurinen veijaritarina

Markku Turusen Vaeltaja (Gummerus) on humoristinen seikkailutarina ja faktoihin pohjautuva historiallinen romaani. Se on jännittävä ja sydämeenkäyvä kertomus ihmisen pyrkimyksestä murtautua ulos yksinäisyyden vankilasta.

Juuriltaan savolainen Antti Pentinpoika Myöhänen määrätään Knut Possen palvelukseen Viipuria puolustamaan. Viipurin pamauksen hetkellä Antti usuttaa venäläisten suojelupyhimyksen, Pyhän Andreaksen, omiaan vastaan. Pyhimys suivaantuu ja kiroaa Antin. ”Tästedes saat jatkaa elämääsi ulkopuolisena ja sivullisena. Ihmisiän mentyä, läheistesi ja tuttaviesi kuoltua, kukaan ei sinua enää tunne. Se olkoon kirouksesi. Kun tulet jonnekin, nimeäsi ei tiedetä, ja kun lähdet, sinut unohdetaan saman tien.

Romaani seuraa Antin vaellusta maan äärestä toiseen. ”Tapahtumat valikoituivat vaellusteeman sekä tunnettujen vaeltajien kuten Jerusalemin äreän suutarin Ahasveruksen, Lentävän hollantilaisen ja velisurmaaja Kainin kautta. Etenin intuitioni varassa, ja törmätessäni mielenkiintoisiin, hauskoihin tai jännittäviin juttuihin annoin mielikuvitukselleni vallan kehitellä ja lisäillä tapahtumia”, Turunen kertoo.

Antti osallistuu Fernão de Magalhãesin maailmanympäripurjehdukselle ja pakenee Napoleonin joukkoja Palestiinassa. Kun Viipurin pamauksesta on kulunut päivälleen 444 vuotta, Antti ostaa muskotilla maustetun viipurinrinkelin ja kukkopollin. Samassa alkavat sireenit ulvoa talvisodan alkamisen merkiksi.

– Kuinka kauan kirous kestää?
 – Tuomiopäivästä on tällaisissa tapauksissa ollut puhetta.
 – Milloin se tulee?
 – Pian, sanovat jotkut, mutta mitä se iäisyyden näkökulmasta tarkoittaa, sitä en osaa sanoa.
 – Onko kirous tosiaankin peruuttamaton?
 – Se riippuu sinusta itsestäsi. On niitäkin, jotka ovat onnistuneet vapautumaan kirouksesta.
 – Miten se tapahtuu?
 – Tässähän on kysymys rakkaudesta, kuten ehkä aavistatkin, mutta se ei ole aivan ongelmatonta. Vilpittömästä rakkaudesta.

Markku Turunen
Markku Turunen on syntynyt vuonna 1952 Suonenjoella. Nykyisin hän asuu Tampereella ja on vapaa kirjailija ja käsikirjoittaja. Turunen on purevan satiirin ja hiljaisen huumorin taitaja. Hänelle myönnettiin Savonia-kirjallisuuspalkinto 2008 ja Kaarlen palkinto 2011 romaanista Juuston pimeä puoli. Vapaa-ajallaan Turunen harrastaa kuvien tekoa ja vapaita vesiä.

Markku Turunen, Vaeltaja

Eeva Herrainsilta, viestintäkoordinaattori, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Gummerus toimii edelleen suomalaisena perheyhtiönä, jonka omistajat ja henkilökunta kunnioittavat Kaarle Jaakon alkuperäistä liikeideaa "huviksi ja hyödyksi". Julkaisemme kotimaista ja suomennettua kaunokirjallisuutta, lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä tieto- ja harrastekirjoja. Kustannusohjelmaamme kuuluvat myös sanakirjat ja kielten kirjat sekä digitaaliset- ja mobiilituotteet. www.gummerus.fi