Matti Röngän dekkarien käännösoikeuksia myyty jo 10 maahan

Kirjailija Matti Röngän Viktor Kärppä -sarja (Gummerus) on herättänyt lyhyessä ajassa valtavaa kiinnostusta maailmalla. Saksassa jo julkaistut kaksi ensimmäistä osaa hurmasivat kriitikot, ja Stilton Literary Agency on myynyt kirjojen käännösoikeuksia nyt reilun puolen vuoden aikana yhdeksään uuteen maahan.

Matti Rönkä sai pohjoismaisen Lasiavain-dekkaripalkinnon ensimmäisenä ja toistaiseksi ainoana suomalaisena vuonna 2007, ja hänen kaksi ensimmäistä romaaniaan ovat saaneet ylistäviä arvioita Saksassa. Rönkää kiitetään vetävästä kielestä, hersyvästä huumorista ja teemojen ajankohtaisuudesta. Sarjan päähenkilö, inkerinsuomalainen Viktor Kärppä on rajankävijä, joka elää lain ja laittomuuden, Suomen ja Venäjän sekä perhevelvoitteiden ja ystävänpalvelusten välimaastossa. Rönkä kuvaa päähenkilönsä Viktor Kärpän kautta ulkopuolisuutta asettuen heikompien puolelle. Viimeisen vuoden aikana Viktor Kärppä on huomattu myös muualla Euroopassa. Stilton Literary Agency on myynyt kirjojen käännösoikeuksia nyt lyhyessä ajassa Hollantiin, Ranskaan, Italiaan, Tsekkiin, Slovakiaan, Puolaan, Unkariin, Ruotsiin ja Norjaan. ”Pohjoismainen dekkari on parhaillaan kovassa huudossa maailmalla, ja Viktor Kärppä herättää kiinnostusta eksoottisella taustallaan sekä mustalla huumorilla. Saksassa saatu positiivinen vastaanotto on rohkaissut muitakin kustantajia panostamaan suomalaiseen dekkariin. Uskomme Kärpän mahdollisuuksiin myös Euroopan ulkopuolella”, kertoo Stilton Literary Agencyn kirjallisuusagentti Tiina Kristoffersson. ”Viktor Kärpässä on ainesta kulttihahmoksi. Yksinkertaisesti nerokasta!” – Emsdettener Vokszeitung, Saksa MATTI RÖNKÄ Matti Rönkä on syntynyt 1959 Outokummusta ja asuu nykyään Helsingissä. Hän on valmistunut toimittajaksi Sanoma Oy:n toimittajakoulusta ja valtiotieteen maisteriksi Helsingin yliopistosta. Kirjoittamisen lisäksi hän työskentelee uutispäällikkönä Ylen tv-uutisissa. Hän on aiemmin julkaissut neljä romaania, joista Ystävät kaukana sai Vuoden johtolanka -palkinnon 2006 ja ensimmäisenä suomalaisena pohjoismaisen Lasiavain-dekkaripalkinnon 2007. Kirjojen oikeuksia on myyty kymmeneen maahan, ja erityisesti Saksassa Viktor Kärppä on lumonnut kriitikot. MATTI RÖNGÄN TUOTANTOA Tappajan näköinen mies (2002) Hyvä veli, paha veli (2003) Ystävät kaukana (2005) Isä, poika ja paha henki (2007) Isä, poika ja paha henki -äänikirja (2008) Tuliaiset Moskovasta (2009) Tuliaiset Moskovasta -äänikirja (2009)